Radio Nova uudistaa konseptinsa ja ohjelmakarttansa 16.2. alkaen
Kanavan sisältöä lähdetään painottamaan ohjelmiin, samalla ohjelmavirran sekä soittolistojen merkitystä vähennetään.
Muutos merkitsee ohjelmakartan uusiutumista 16.2. alkaen. Kanavalla kuullaan myös useita uusia persoonia.
Radio Nova haastaa vallitsevan kaupallisen radion perusfilosofian uudella ohjelmakartallaan 16.2. alkaen. Kanavalla vähennetään aiemmin hallitsevassa roolissa olleen lähetysvirran määrää ja keskitytään luomaan uudenlaisia, monimediallisia ohjelmakokonaisuuksia. FM-taajuuksien ohella ohjelmia ja tarinoita jaetaan verkossa, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tapahtumissa.
– Uskomme tarinoiden voimaan ja haluamme kertoa niitä yleisöllemme kaikissa jakelukanavissamme. Monimediallisista tarinoista ja ohjelmista voi nauttia silloin, kun itselle parhaiten sopii. Tv-tarjonnasta tuttu käyttäjäystävällisyys koskee nyt ja jatkossa myös radiota, sisältöjohtaja Ninja Huhtamäki kertoo.
Uusia persoonia radioaalloille
Sisältöuudistus tuo Novan taajuudelle uusia, vahvoja persoonallisuuksia, joiden mielipiteet, näkökulmat ja rento huumori värittävät ohjelmatarjontaa. Omia uusia ohjelmiaan Novassa toimittavat mm. Marco Bjurström, Antero Mertaranta, Rita Strömmer, Ivan Puopolo, Jarkko Luoma ja Katja Ståhl. Myös tutut äänet, kuten Tuomas Enbuske, Vappu Pimiä ja Elina Kottonen jatkavat uudistetuilla ohjelmillaan. Novan aamuohjelma uudistuu myös, kun YleX:stä tutut tarinaniskijät Matti Ylönen ja Tuomas Rajala yhdistävät voimansa Minna Kuukan kanssa.
Myös kanavan musiikkifilosofia muuttuu, ja uusien ohjelmien kappalevalinnoissa pyritään painottamaan musiikin roolia tarinoiden ja tunnelmien välittäjänä.
– Uudistuksen taustalla on vankka usko siihen, että kilpailu kuulijoista voitetaan tekemällä sielukkaampaa, merkityksellisempää sisältöä. Ohjelmavirran keveys ei enää yksinomaan kanna kilpailussa ihmisten ajankäytöstä, eikä erotu edukseen kuuntelun siirtyessä verkon yli jaeltavaksi. Kyseessä on Novan historian suurin muutos, ja se kertoo koko alalla käynnissä olevasta kaupallisen radion uuden aikakauden alusta, Huhtamäki pohtii.
Muutosten myötä Radio Novan kohderyhmä tarkentuu, ja sisältö suunnataan jatkossa aktiivisille ja 35+ -ikäisille. Nova täydentää kohderyhmällään muiden MTV Radioiden eli Radio Nostalgian ja Radio NRJ:n kohderyhmiä.
– MTV Radiot tähtää markkinajohtajuuteen radiokentässä vuoden 2015 aikana, MTV:n kaupallinen johtaja ja Radio Novan toimitusjohtaja Tomi Halonen toteaa.
Lähde= Finnpanel, kuunteluosuudet ja kokonaistavoittavuudet vuonna 2014, koko väestö 9+
(Radio Nova)