Pääosassa taustalla: Artistimanageri Carla Ahonius
Nauru, väri ja äänen määrä moninkertaistuvat Carla Ahoniuksen saapuessa paikalle. Tämä tilan haltuunsa ottava nainen toimii Fullsteam Managementilla managerina Cheekille, Chisulle ja Jenni Vartiaiselle. Ja jos haastattelun buukkausajan pituutta voi pitää minään mittarina haastateltavan kiireelle, niin sen perusteella voisin väittää Carlan kalenterin olevan jumissa.
Carla oli lähes yhtä vaikea saada haastateltavaksi kuin huippuartistit, joita hän edustaa.
– Manageri tekee kaikkea maan ja taivaan väliltä. Manageri-titteli on ihmisille vieras. Sanonkin aina, että olen asiainhoitaja. Hallinnoin lähes kaikkea, mitä artistin elämässä tapahtuu. Konkreettisesti sanottuna esimerkiksi neuvottelen kaikki artistin sopimukset, aloittaa Carla.
– Joillekin artisteille pyöritän heidän firmojensa asioita, budjetoin artistin ja keikkamyyjän kanssa kiertueen ja levynteon, neuvottelen yhteistyökumppanuudet ja suunnittelen levy-yhtiön kanssa markkinoinnin. Tänään menin kahdeksalta aamulla hakemaan Jaren (Jare Tiihonen alias Cheek) kotoa YleX:lle haastatteluun. Siitä lähdin sponsorin luo palaveriin, kävin syömässä ja siirryin seuraavaan palaveriin. Palaverista tulin tänne haastatteluun, ja tämän jälkeen tapaan taas Jaren. Tykkään tässä alassa siitä, etten koskaan voi tietää, mitä tapahtuu. Yksi puhelu voi muuttaa koko päivän, tai pidemmänkin ajanjakson, Carla kertoo työstään.
Managereiden työstä puhutaan Suomessa nykyisin vähän, saati sitten ennen. Ahonius törmäsi ammattiin nuorena ulkomaisten lehtien kautta.
– Ostin paljon amerikkalaisia lehtiä, ja aloin seurata Guns n’ Roses -bändin manageri Dougia (toim. huom. Goldstein), sillä hänestä oli juttuja aika paljon. Kun Guy Oseary tuli Madonnan manageriksi, siirryin seuraamaan hänen tekemisiään. En 10-vuotiaana tiennyt managerin työstä, mutta tiesin, että haluan siihen tiimiin, joka auttaa artistia.
– Suomessa ollaan urheilua lukuun ottamatta lasten kengissä management-tyylisessä ajattelussa. Kotimaisessa viihdekentässä managereita on ollut lähinnä kohujulkkiksilla, ja niistä managereista ei yleensä puhuta mairittelevaan sävyyn. Itsekin ollessani levy-yhtiö Warnerilla mietin kauan, että tarvitseeko kotimainen artisti edes manageria, koska Warner Musicin työntekijät antavat vaikka oikean kätensä artistien puolesta ja tekevät kaiken mahdollisen. Vaikka olin Warnerilla todella onnellinen, rupesin vakavasti miettimään manageriasiaa, kun huomasin haluavani olla kokonaisvaltaisemmin mukana auttamassa artisteja. Jos tykkää julkisuudesta ja haluaa, että oma naama on esillä, niin sitten ei kannata ryhtyä manageriksi, sillä managerit eivät ole esillä.
Hyvä manageri auttaa muusikkoa entistä parempaan menestykseen.
– Levy-yhtiötyö on vaativaa, ja kaikkea he eivät ehdi tehdä, joten ymmärsin, että managerille on töitä. Nyt reilun vuoden kokemuksen pohjalta koen erittäin vahvasti, että kotimaisella kentällä on tarvetta managereille. Jaren, Jennin ja Chisun kanssa olen huomannut konkreettisesti, kuinka paljon olen pystynyt jeesaamaan heitä, ja se on ollut mahtavaa. Voin auttaa heitä missä vain, ja se se taas antaa artisteille aikaa keskittyä olennaiseen, Carla kertoo.
Toimittajasta Idolsin kautta levy-yhtiöön ja manageriksi
Carlan tie manageriksi oli polveileva. Hän kiittelee vuolaasti ympärillään työskennelleitä, etenkin nykyisin Warner Music Finlandin tuotantopäällikkönä toimivaa Asko Kallosta ja markkinointijohtaja Mark Fryta.
– Voin kiittää Askoa ja Markia kaikesta urallani. Opiskelin radiotoimittajaksi, ja sen jälkeen tein kirjoittavan toimittajan töitä eri lehtiin. Mix-lehden musiikkitoimittajan työstä siirryin Idolsin kolmannen kauden pr-päälliköksi, ja tapasin Askon siellä. Idolsin jälkeen Asko kysyi tulevaisuuden suunnitelmistani, ja suustani pääsi jostain syystä, että aion perustaa oman firman ja tehdä artistipromootioita. Näin kävikin, ja noin kolmen vuoden ajan Asko piti minut työllistettynä silloisessa firmassaan HMC Oy:llä, muistelee Carla.
–Kristiina Brask, joka tuli Idolsisa sinä vuonna kolmanneksi, oli ensimmäinen artistini, ja Chisu tuli melko pian sen jälkeen. HMC:n yhdistyessä Warner Musicin kanssa minut pyydettiin sinne töihin. Huomasin äkkiä olevani kotimaisten artistien promoottorina Suomen isoimmassa levy-yhtiössä. Olen ikuisesti kiitollinen Askolle, sillä jotain se varmasti näki minussa, kun mukaansa otti. Ja ilman niitä oppeja, joita sain Warnerilla Suomen parhailta, en olisi tässä, enkä pystyisi tekemään tätä työtä. Tämä on vain minun tarinani siitä, miten manageriksi tullaan. Ja se on vaatinut gut-fiilistä ja isolla pensselillä maalaamista johonkin taivaanrantaan.
Reilu vuosi sitten levy-yhtiö Warner Music Finlandilta lähtenyt Ahonius halusi siirtyä toteuttamaan pitkäaikaista unelmaansa.
– Päätin 10-vuotiaana, että minusta ei tule uusi Madonna vaan se, joka päättää, mitä Madonna tekee. Kerron tämän kaikille, sillä olen epäsuomalaisittain ylpeä siitä, että teen sitä, mistä olen jo pikkutyttönä haaveillut.
Olen haaveillut, että pystyisin auttamaan artistia siinä, mihin en itse pysty: eli kirjoittamaan biisejä, laulamaan ja olemaan lavalla superstarana. Haluan auttaa näissä asioissa, sillä pohjimmainen uskomukseni on, että musiikki pelastaa ihmishenkiä. Omien nuoruuden kokemusteni perusteella voin sanoa, että ilman musiikkia en olisi tässä, sanoo Carla.
– Minut on kasvatettu seuraamaan sydäntäni, ja Warnerilla rupesin jossain vaiheessa miettimään sitä, missä olisin viiden vuoden päästä. Halusin seurata sydäntäni ja unelmiani, ja päätin, että oli aika jatkaa matkaa. Vaikka päätös lähteä oli todella kivulias ja surullinen, samaan aikaan se oli todella innostava päätös. Oli ihanaa hypätä johonkin uuteen Fullsteam Managementille. Kävin keskusteluita artistien kanssa, joiden kanssa olin tehnyt töitä, ja Jare oli ensimmäinen, joka sanoi haluavansa minut manageriksi. Managerisuhde on mielestäni äärimmäinen luottamussuhde, ja se vaatii sitä, että artisti voi luottaa sinulle ihan minkä tahansa asian. Chisu tuli syksyllä 2014 asiakkaakseni, ja Jennin kanssa allekirjoitettiin sopimus keväällä 2015.
Jaren unelmien toteuttaminen on vaikuttanut myös muihin artisteihin
– Elän täysin unelmaani. Ja kun puhutaan unelmista, niin jokaisen artistin unelmienkin takana on tiimi, vaikka kaikki lähteekin artistista. Artisti on koko ympärillä olevan tiimin bensa. Jare on hyvä esimerkki, sillä hän sanoi tammikuussa 2013 palaverissa Warnerilla, että hänellä on kaksi tavoitetta Kuka muu muka -albumin julkaisuun: ensimmäisenä Suomessa levymainos kauppakeskus Forumin seinään ja jäähallikeikka, kertoo Carla artistin visiosta.
– Totesimme palaverissa Jake Hannulan ja Markin kanssa siihen, että Forumin seinässä ei saa mainostaa mitään, ja kävisikö pienempi Merikaapelihalli. Jo Merikaapelihallin loppuunmyyminen oli siihen aikaan tosi kova juttu. Jare sanoi siihen tekevänsä MYÖS Merikaapelihallin, mutta tulleensa palaveriin keskustelemaan jäähallista. No, lähdimme sitten suunnittelemaan sitä jäähallia, Jaren unelmaa. Ilman sitä, että Jare olisi silloin sanonut ääneen jäähallia tai myöhemmin stadionia, niin tekisivätköhän kotimaiset artistit tällä hetkellä loppuunmyytyjä hartwalleja. Se on ollut yhden ihmisen unelmasta kiinni. Ajattelen samalla tavalla, eli minulla on ollut pienenä unelma, jota toteuttamalla voin auttaa muitakin.
Seuraavista unelmista puhuttaessa Carla nauraen mainitsee odottavansa vielä soittoa idoliltaan Madonnalta.
– Ennen kuin se puhelin soi, Madonna on kyllä jo varmasti vanhainkodissa. Olen todella onnellinen tällä hetkellä. En ole tarkemmin miettinyt tulevaisuutta. Minulla on vielä paljon opittavaa kotimaisellakin kentällä, joten olen täysin tyytyväinen nyt.
Kuva: Nova/Maria Rautio