Älä anna iäkkään läheisesi joutua huijatuksi
Kuka tahansa voi joutua huijauksen kohteeksi, mutta ikääntyneet ihmiset voivat joutua tähän tilanteeseen muita helpommin. Tavallisesti ikäihmisiin kohdistuva huijauskierre alkaa niin, että henkilö vastaa yhteen huijarin yhteydenottoon. Hänen tietonsa menevät sen jälkeen "nenästävedettävien listaan", minkä jälkeen huijausposteja ja rahankerjäyspuheluja tulee yhä enemmän, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Henriikka Rosti.
Ikääntyneitä voidaan huijata myös erilaisissa kotiin tarjottavissa palveluissa. Palveluita tarjoava henkilö saattaa liioitella työnsä kustannuksia ja veloittaa sen varjolla kohtuuttomia summia. Tyypillisimpiä ikäihmisiin kohdistettuja huijauksia ovat Rostin mukaan erilaiset arpajais- ja lottohuijaukset sekä rahankeräyshuijaukset. Internetissäkin voi joutua pulaan, vaikka käyttäisi tietokonetta tottuneesti.
Epäasiallista markkinointia
Puhelinmyyjä voi esimerkiksi käyttää hyväksi sitä, että henkilö ei enää pitkän keskustelun jälkeen kehtaa kieltäytyä tarjouksesta tai ei täysin ymmärrä sitä, mihin sitoutuu. Ikääntynyt saattaa tulla tilanneeksi kalliitakin tuotteita, joille hänellä ei ole mitään käyttöä tai joihin hänellä ei yksinkertaisesti ole varaa, Rosti kertoo.
Kuluttajaviraston Huijaus-sivustolle on nyt lisätty tietoa siitä, miten sukulaiset, ystävät ja naapurit voivat estää läheisensä huijauksen. Kuluttajavirasto on kuullut verkkosivua laatiessaan ikäihmisten tietotekniikkayhdistystä Enter ry:tä, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry:tä, Vanhustyön keskusliittoa, Suomen vanhusten turvakotiyhdistystä sekä Suomen senioriliike ry:tä.
(Radio Nova - Kuluttajavirasto)