Suomalaisesta menestysyhtiöstä uusi viihdeimperiumi?
Pelin takana olevan Rovio-yhtiön kehitysjohtaja Peter Vesterbacka ja tiedottaja Ville Heijari kertovat MTV3:n Huomenta Suomessa, että pelillä on jo satoja miljoonia käyttäjiä.
Rovio ei halua ajatella olevansa uusi Nokia. Vesterbackan mukaan vertailukohta on pikemminkin Disneyn kaltainen viihdeimperiumi. Siksi laajentuminen elokuviin ja leluihin on tärkeää.
-Disney on meille hyvä roolimalli. Me olemme nyt pelien lisäksi laajennettu leluihin ja lisäksi teemme kaikenlaisia Angry Birds -brändättyjä tavaroita, kuten leluja ja t-paitoja. Nyt olemme laajentamassa elokuva ja animaatiopuolelle. Ja ensimmäiset kirjat tulevat tässä syksyn aikana, kertoo Peter Vesterbacka.
Erona on kuitenkin se, että Disney yrittää parhaillaan lyödä läpi mobiilimarkkinoilla, kun taas Rovio lähestyy viihdemaailmaa uudemmilla laitteilla.
Rovion hittipeli Angry Birdsia on ladattu jo 250 miljoonaa kertaa. Vesterbacka uskoo, että 300 miljoonan latauksen raja rikkoutuu pian. Hänen mukaansa tällä kasvulla päästään lähelle puolen miljardin latauksen haamurajaa jo tänä vuonna.
Kun vihaisia lintuja kehitettiin, ideana oli tehdä hittipeli ensin kosketusnäyttöpuhelin iPhoneen ja sen jälkeen laajentua muihin alustoihin.
Kilpailu alalla on kovaa. Jotta Rovion kunnianhimoiset suunnitelmat toteutuvat, niin ideoiden on pysyttävä tuoreina. Siksi Vesterbacka painottaa hauskuuden merkitystä.
-Sama asia ihan missä tahansa bisneksessä, olkoon sitten pelejä tai jotain vakavampaa: aina pitää olla hauskaa.
(Radio Nova, MTV3)