Näin vältät talviautoilun sudenkuopat
Kun matka on lyhyt, saattaa talviautoiluun kuuluva moottorin esilämmitys unohtua. Esilämmitetty auto kuluttaa ensimmäisten viiden ajokilometrin aikana parhaimmillaan kymmeniä prosentteja vähemmän polttoainetta kuin kylmänä käynnistetty.
– Moottori kannattaa esilämmittää aina, kun lämpötila putoaa alle +5 asteen.
Esimerkiksi monet pääkaupunkiseudulla asuvat ajavat talvella enimmäkseen lyhyttä kaupunkiajoa. Heidän polttoainelaskunsa suuruus on erityisen vahvasti riippuvainen esilämmityksen käytöstä. Moottorin esilämmittimen lisäksi autossa kannattaa pakkaskeleillä käyttää myös sisätilan lämmitintä. Tämä on tärkeä ajoturvallisuustekijä – auton ikkunat ovat lämmityksen jälkeen kirkkaat, ja näkyvyys on kunnossa heti pihasta lähdettäessä. Nykyisin on saatavilla ajastimella toimivia pistorasioita, jotka tekevät joka-aamuisesta esilämmityksestä entistä vaivattomampaa.
Suuri polttoaineenkulutus ei ole kylmäkäynnistyksen ainoa haitta: moottoriöljyyn kertyy kylmäkäynnistysten yhteydessä epäpuhtauksia, jotka heikentävät sen voiteluominaisuuksia. Likainen öljy ei enää suojaa moottoria yhtä hyvin.
Talvella on erityisen tärkeää pitää huolta öljyn riittävästä määrästä ja lisätä sitä tarvittaessa. Useimmat autovalmistajat suosittelevat tarkistamaan öljyn viikoittain. Öljynkulutus vaihtelee autosta ja ajotyylistä toiseen, mutta talvella öljyä kuluu aina hiukan enemmän.
(Radio Nova)