Mopoautoilun turvallisuudesta vastuussa sekä nuoret että aikuiset
Suomen Autokoululiiton mielestä on hyvä, että mopoautojen turvallisuuteen vaaditaan panostuksia. Liitto haluaa samalla muistuttaa, että parhaiten mopoautojen turvallisuuteen muun liikenteen seassa voi vaikuttaa kaikkien kuljettajien asenteilla.
- Liikenne on yhteispeliä. Jokaisen kuljettajan pitää tiedostaa vastuunsa muista ja asettaa turvallisuus muiden asioiden edelle. Tämä koskee samalla tavoin niin mopoautoja kuin muitakin ajoneuvoja. Parhaatkaan turvajärjestelmät eivät pelasta, jos ajamiseen suhtautuu välinpitämättömästi, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo.
Tällä viikolla uutisoitiin Euro NCAP:n niin sanotuille nelipyörille suorittamista kolaritesteistä, joiden perusteella Suomessakin myytävien mopoautojen turvallisuudessa on pahoja puutteita.
Autoilijoidenkin tunnettava vastuunsa
Mopoautoa on helppo ajaa, mutta samalla nuoren kuskin on tärkeää ymmärtää vastuunsa osana liikennettä. Kuskin tulisi kiinnittää huomionsa liikenteen ja ympäristön seuraamiseen. Autokoululiiton mielestä mopoauton kuljettajan on tärkeintä pitää pää kylmänä, välttää riskinottoa ja ennakoida liikenteessä.
Autokoulualan ammattilaiset saavat valitettavan usein kuulla myös siitä, että autoilijat lähtevät ohittamaan mopoautoja aivan liian kovalla vauhdilla ja tarpeettoman läheltä.
- Tässä olisi monella aikuisella peiliin katsomisen paikka. Onko aikuisten liikennekäyttäytyminen hyvä esimerkki mopoauton kuljettajalle?, Jarmo Jokilampi sanoo.
Mopoauto on usein nuoren ensiajokki ja ensimmäinen kokemus kuljettajana liikenteen keskellä. Lisäksi erityisesti ruuhkat tai vähäisen ajokokemuksen aiheuttama arkuus voivat aiheuttaa epävarmuutta ajamiseen.
- Meidän aikuisten on hyvä muistaa, että mopoauton kuljettaja on 15-vuotias nuori, jonkun isän ja äidin lapsi. Autoilijoiden pitää malttaa mielensä ja antaa mopoauton kuljettajalle samat oikeudet ja kunnioitus kuin muillekin ajoneuvoille, Jokilampi päättää.