"Rakkauden punainen" vai "vain punainen"? Värit eivät vaikuta meihin kaikkiin samalla tavoin

16.12.2014 20:01 -

Konttorissa selvitellään tällä viikolla värien vaikutusta meihin ihmisiin. Moni on kuullut sinisen ja vihreän rauhoittavan, punaisen herättävän intohimoja ja keltaisen vaatteen antavan kantajalleen fiksumman auran. Onko asia näin yksinkertainen?

Tämän viikon Konttorin vieraana ollut taiteilija ja Aalto-yliopiston väri- ja havainto-opetuksen lehtori Harald Arnkil sanoo, että ei ole. Mies kertoi Konttorin Sari Seppälälle ja Annika Metsäkedolle, ettei usko värien vaikuttavan kaikkiin ihmisiin samoilla tavoin.

– Värin vaikutusta ihmiseen pohdittaessa tarvitaan muitakin tekijöitä, jotta merkitys tulisi yksiselitteisemmäksi ja välittyisi kaikille kokijoille. Pitää ottaa huomioon myös katsottavan kohteen muoto, sisältö, sen sisältämä mahdollinen teksti, asiayhteys ja ilmenemismuoto. Onko väri pintaa vai esine, listaa Arnkil ja ottaa esimerkiksi perinteisesti lemmen ja sodan värinä pidetyn punaisen.

– Punaisella on todella paljon vastakkaisia merkityksiä riippuen asiayhteydestä tai kulttuurista, kun symboliikasta puhutaan. Punainen on liitetty rakkauteen, tappamiseen, marttyyrikuolemaan, tuhoon, kuninkaallisuuteen ja miehisyyteen. Nämähän ovat hirveän erilaisia asioita.

Värien tulkinta on opittua

Arnkil kuitenkin löytää edellämainituista yhden yhteneväisyyden. Kaikki ovat "aktiivisia prinsiippejä" eli perusajatuksia.

– Olisi aika epäviisasta muotoilijalta tai designerilta yhdistää punaista mihinkään passivoivaan, esimerkiksi lepokodin sisustukseen. Musta taas on monissa kulttuureissa passivoiva väri. Vaikka se ei liittyisikään kuolemaan, niin se on aika passivoiva ja synkkä, ja yöhön ja valon puutteeseenhan se assosioituu, kertoi lehtori.

Ajatus siitä, että värikoodeilla hallittaisiin ja ohjailtaisiin kansanjoukkoja on Arnkilin mukaan vanhanaikainen.  

– Ei pidä ajatella, että on olemassa joku värien salakieli, jonka hallitsevat vain harvat ja valitut oppineet, ja että sen hallitsemalla voisi manipuloida jotain kohderyhmää. Siinä on niin paljon muuttujia mukana, ettei se onnistu. Kulttuurierot ovat näistä suurin. 

Annika Metsäkedon ja Sari Seppälän Konttori maanantaista torstaihin Radio Novassa klo 10-14.

Kuva: Shutterstock

(Radio Nova)

Kilpailut

Uusimmat