Kuva: Youtube

Someraivo repesi! Tunnetun merkin tv-mainos ymmärrettiin täysin väärin, katso

16.01.2019 11:30 - Niki Miettinen

Me too -henkinen kampanja on herättänyt kiivasta keskustelua.

Tunnettu partahöylämerkki Gillette julkaisi maanantaina videomainoksen, jonka enemmistö on tulkinnut me too -henkiseksi. Yrityksen mukaan video ei kuitenkaan kerro vahingollisesta miehisyyden kulttuurista, eli toksisesta maskuliinisuudesta, kuten sosiaalisessa mediassa videosta puhutaan.

Gilletten Pohjois-Amerikan merkkivastaava Panka Bhalla tarkensi CNN-uutismedialle, mistä video kertoo.

- Videolla haluamme kannustaa kaikkia miehiä osoittamaan nuoremmille sukupolville esimerkkiä, miten muita kuuluu kohdella, Bhalla oli tarkentanut videon tavoitteesta.

Mainos on muutaman päivän aikana herättänyt paljon keskustelua Twitterissä. Mainosta kohtaan on enimmäkseen tullut kannustavaa palautetta, mutta osa loukkaantunut videosta ja aikovat lopettaa yrityksen tuotteiden käytön.

Alle pari minuuttia kestävästä videosta loukkaantuneet ovat syyttäneet mainosta feministeksi propagandaksi ja mustamaalaavan kaikkia miehiä.

”Anteeksi Gillette, mutta kaikki miehet eivät ole kiusaajia. Kiusaajat ovat kiusaajia. Miehet ovat miehiä. Älkää yleistäkö"

Mainoksesta loukkantuneet ovat jakaneet valokuvia yrityksen partahöyliistä roskiksessa ja yrittävät saada muita boikotoimaan merkin tuotteita.

Enemistössä twiiteistä kuitenkin kehutaan yritysen hienoa videota sen vahvasta viestistä.

"Rakastan Gillette-mainosta. Kiitos Gillette tästä rohkeasta mainoksesta ja miesten haastamisesta parempaan käytökseen"

Toiset mainoksesta pitäneet ovat keskittyneet kuitenkin mollamaan videosta loukkaantuneita.

”Jos loukkaannuit Gillette-mainoksesta, olet syy sen tekemiseen”

Yrityksen markkinavastaava Bhalla kertoi heidän osaavan odottaa videon herättävän suivaantumista.

- Odotimme mainoksen herättävän tunteita, mutta keskusteleminen on tarpeellista, jos haluamme muuttaa asioita. Ilman keskustelua mitään muutosta ei tapahdu, Bhalla oli vastannut CNN-uutismedian haastattelussa.

Videossa näytetään paljon tilanteita ahdistelusta, kiusaamisesta ja kuinka pitäisi käyttäytyä, kun vastaavanlaisia tilanteita havaitsee.

Gillette on ilmoittanut lahjoittavansa toistaiseksi vuosittain miljoona dollaria hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka auttavat syrjäytymisvaarassa olevia poikia ja tyttöjä.

Mainoksen voit katsoa alta tai täältä.

Lue myös: Eniten käytetyt hashtagit listattiin - arvaatko, mikä kiri ykköseksi tänä vuonna?

Lue myös: #MeToo:n johtohahmo tyynnyttelee uusinta ahdistelukohua, jossa tekijä on nainen - somessa leimahti

Lue myös: Näyttelijäkaunotar sanoutui irti #MeToo -kampanjasta Asia Argenton takia - "Se on oksettavaa"

Lähteet: Huffingtonpost & CNN

Kilpailut

Uusimmat