Huomio, sähköpotkulaudan käyttäjä! Asiat, jotka haluat tietää kulkupelin ekologisuudesta
Suomen isoimmissa kaupungeissa liikkunut ei ole voinut olla törmäämättä sähköpotkulautoihin eli skuutteihin. Ne ilmestyivät katukuvaan varoittamatta keväällä 2019. Kaisa Happosen ja Karri Miettisen Ilmastotekokirjassa (WSOY) pureudutaan monipuolisesti ilmastokriisiin muun muassa vaateteollisuuden, liikenteen ja ruokatuotannon näkökulmasta.
Sähköpotkulautoja on markkinoitu vihreänä vaihtoehtona bensakäyttöisille autoille ja joukkoliikenteelle. Moni on intoutunutkin kruisailemaan kaupungilla älypuhelimella vuokrattavalla skuutilla omien aikataulujensa mukaan. Kirjassaan Happonen ja Miettinen huomauttavat, että skuuttien ekologisuuden laita on ehkä toinen, miltä se vaikuttaa.
"Sähkökäyttöiset laudat edellyttävät akkujen jatkuvaa lataamista, eikä kovinkaan moni sähköpotkulautafirma kerro, ladataanko niitä vihreällä sähköllä vai ei. Skuuttien akut ovat ongelmallisia myös siinä suhteessa, että niitä pitää vaihtaa yllättävän usein. Akut ovat todellista ongelmajätettä, jota ei pysty kunnolla kierrättämään. Nyt liikkeellä on satoja uusia akkuja, jotka vaativat lataamista ja muuttuvat pian ympäristölle ja terveydelle haitalliseksi jätteeksi", kirjassa kerrotaan.
Yhden skuuttifirman kerrotaan myös mainostaneen, että yhtiö on säästänyt yli 900 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Luku perustuu siihen, että on arvioitu polttoaineenkulutus, jos skuutilla liikuttu matka olisi taitettu keskikokoisella autolla. Kirjailijat toteavat, että skuuteillä liikutaan usein erilaisia matkoja kuin autolla. Niitä saatetaan käyttää ennemmin vaihtoehtona kävelemiselle kuin autoilulle.
Moni meistä on nähnyt kadulle hylätyn sähköpotkulaudan tai rykelmän niitä - usein keskellä tietä. Kirjassa todetaan, että on ongelmallista, että näillä kulkupeleillä ei ole kaupunkipyörien tapaan kiinteitä asemia.
"Niitä lojuu ympäri kaupunkia häiritsemässä muuta liikennettä. Ladattuasi äpin ja otettuasi skuutin käyttöönsi sitoudut käyttöehtoihin, jolloin kaikki vastuu siirtyy käyttäjälle eli sinulle. Vaikka useat firmat suosittelevat kypärän käyttöä, sitä ei valvota ja vahinkoja sattuu".
Skuuttien kultakauden ensimmäisen puolen vuoden aikana Helsingissä hoidettiin yli 400 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta potilasta.