Häiritseekö puhelinmyynti? Asiaan on tulossa ehkä pian muutos
Puhelinmyynti voi ja elää hyvin, vaikka moni kuluttaja suhtautuukin siihen kielteisesti. Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kristiina Vainio tietää, että puhelinmyynti on iso ja toimiva kanava tiettyjen tuotteiden markkinoinnissa. Esimerkiksi hän nostaa lehdet ja luontaistuotteet.
Tasaiseen tahtiin keskustelua herättää se, että puhelinmyyjien soitot tulevat läpi, vaikka kuluttaja on asettanut eston.
- Suomessa on periaate, että puhelinmyyntiä saa tehdä, jos sitä ei ole erikseen kielletty. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry ylläpitää puhelin-robinsonia, johon voi tehdä kiellon puhelinmyynnistä. Laajaan rekisteriin kuuluu paljon yrityksiä, mutta se ei tietenkään anna sataprosenttista varmuutta, sillä ne toimijat, jotka eivät ole sen piirissä, eivät myöskään noudata sitä, Vainio sanoo.
Kielto on voimassa kolme vuotta kerrallaan. Vainio sanoo, että myös yksittäisille puhelin-robinsoniin kuulumattomille yrityksille voi toki asettaa kiellon, mutta myöntää, että haastavaa se toki on, jos joutuu olemaan moneen yritykseen erikseen yhteydessä.
Lakimuutos, joka muuttaisi koko puhelinmyynnin periaatteen
Kuluttajakyselyiden myötä on puhuttu pitkään yhdestä mahdollisesta lakimuutoksesta, joka kiepauttaisi puhelinmyynnin periaatteen päälaelleen.
- Silloin ei lähtökohtaisesti saisi soittaa, ellei ole annettu erikseen suostumusta puhelinmyynnille, Vainio selventää.
Haastava kohderyhmä puhelinmyynnin kannalta ovat Vainion mukaan iäkkäämmät ihmiset, joilla on muistisairaus. Asiantuntija tietää, että tilanne voi olla hankala molemmille osapuolille.
- Myyjä ei välttämättä tiedä puhelun perusteella, onko kyseessä muistisairas ihminen. Puhelimessa voi olla hyvinkin skarpin oloinen ihminen, vaikka ei ymmärrä kaikkea. Tilanteet pitää selvittää aina tapauskohtaisesti ja silloin neuvontamme auttaa, Vainio sanoo.
Lue myös: Puhelimen muisti aina täynnä? Kikka, jolla saat otettua kuvia täydestä tallennustilasta huolimatta