Suomessa puhelinmyynnissä uusi ilmiö – puhelu, jonka jälkeen on syytä ottaa yhteyttä viranomaisiin
Puhelimen näytöllä näkyy vieras numero. Vastatako vai ei? Vastattuani, tiedän äkkiä tehneeni väärän valinnan. Toisessa päässä on lyöty minulle luuri korvaan. Puhelinnumeron googlaaminen tuottaa nopeasti tuloksia: kymmenet jakavat saman kokemukset. Kyseessä on lehtimyyjä, joka arvailujen perusteella yrittää saada puhelun vastaanottajan soittamaan takaisin - kalliilla puhelinmaksulla totta kai. Näin siis epäillään nettikeskusteluissa.
Voice.fi:n toimituksessa on saatu vastaavia puheluita myös muistakin puhelinnumeroista kevättalvella. Kukasoitti.fi kertoo jälleen, että kyseessä on lehtimyyjä, joka sulkee ennen kuin asiakas vastaa. Saamani puhelun jäljet johtavat A-lehdille.
A-lehtien kuluttajamyynnin johtaja Oili Kalm-Parantainen kertoo, ettei ole tietoinen siitä, että puhelinmyynnin suurin ongelma on tällä hetkellä se, että asiakkaan vastatessa myyjä ei olekaan enää linjalla ja lupaa selvittää asiaa.
Miksi puhelu katkeaa, kun siihen vastataan?
- Emme käytä robottisoittamista juuri tästä syystä ja tärkeä selvittää, miten tällainen asiakaskokemus on saatu aikaiseksi. Meillä on ollut soittojärjestelmämme kanssa haasteita, jotka on korjattu maaliskuun lopulla. Vaikka suoriltaan ei ole ajatus, että vaikuttaisivat tähän, voi olla jotain siitäkin johtuvaa. Meidän omassa puhelinmyynnissä on käytössä automaattikatkaisu 30 sekunnin jälkeen. Voi olla, että kyse on tästä. Juttelimme, että katkaisuaikaa voisimme testata, josko auttaisi asiaan, Kalm-Parantainen vastaa.
Hän myös jatkaa, että allekirjoittaneelle toimittajalle soitetussa puhelussa statistiikka paljastaa, että puheluun ei ole tuolloin vastattu ja puhelu on katkennut automaattisesti 30 sekunnin jälkeen.
Maksaako takaisinsoittaminen?
- A-lehtien numeroon takaisinsoittaminen ei ole maksullista, kertoo Kalm-Parantainen.
Tilaus, josta on vaikea päästä eroon
Asian selvittäminen paljastaa äkkiä, että katkeavat puhelut eivät olekaan piinaavimmasta päästä tämän hetken puhelinmyyntikentällä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kristiina Vainio toteaa myös, että vastaavista puheluista ei ole tullut juurikaan ilmoituksia heille.
- Vain murto-osa ottaa yhteyttä viranomaisiin, ja tiedämme, että se on vain jäävuoren huippu. Meihin otetaan kuitenkin usein yhteyttä silloin, kun puhelimitse on jo ostettu jotain. Kuluttajat kysyvät oikeuksistaan ja selvittävät, miten asia menee lain mukaan, Vainio kertoo Voice.fi:n haastattelussa.
Hän huomauttaa, että vuodesta toiseen ongelmat ovat samankaltaisia: puhelimitse ei olla ymmärretty, mihin ollaan sitoutumassa.
- Ollaan ehkä ymmärretty, että kyseessä on yksi näyte tai tuotepakkaus, mutta onkin sovittu pidemmästä sopimuksesta, joka maksaa huomattavasti enemmän, Vainio kertoo.
Tänä vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ovat näkyneet laitonta rahapelien puhelinmarkkinointia koskevat kuluttajailmoitukset.
- Manner-Suomessa rahapelejä saa markkinoida ainoastaan Veikkaus, eikä mikään muu taho. On tullut paljon ilmoituksia, että kuluttajille soitetaan ja houkutellaan osallistumaan vedonlyönteihin. Kyseessä on kuukausittain veloitettava tilaus, josta on vaikea päästä eroon. Tämä on uusi, tämän vuoden ilmiö, Vainio sanoo.
Hän kertoo, että poliisihallitus valvoo vastaavia tapauksia ja ohjaa kuluttajia ilmoittamaan puheluista poliisihallituksen arpajaishallintoon.
Sähköyhtiön puheluista ennätysmäärä ilmoituksia
Vainio toteaa, että vaikka uusia markkinointikanavia on syntynyt runsaasti, ei hän usko puhelinmyynnin katoavan mihinkään.
- Se on iso ja toimiva kanava tietyn tyyppisten tuotteiden kohdalla. Kuluttajasuojalaissa ei ole mitään listaa tuotteista, joita ei saisi myydä puhelimitse. Lehdet, vitamiinit ja luontaistuotteet ovat perinteisiä. Mitä monimutkaisempi sopimus on kyseessä, sitä todennäköisemmin ongelmia voi syntyä jälkikäteen, erityisasiantuntija sanoo.
Siitä hänellä on konkreettinen esimerkki. Fi-Nergy Voima -niminen sähköyhtiö on viety viime vuoden huhtikuussa markkinaoikeuteen. Sähköyhtiöstä tuli kuluttaja-asiamiehelle ennennäkemättömän paljon yhteydenottoja. Ilmoitusten määrä on ollut aivan omassa luokassaan muihin sähköyhtiöihin verrattuna. Ongelmana ovat olleet epämääräiset sopimukset, laskutus ja asiakaspalvelu, johon ollut vaikeaa saada yhteyttä.
Vainio toteaa, että esimerkiksi sähkösopimukset voivat olla haastavia puhelinmyynnissä, jolloin sopimusta on hankala hahmottaa korvakuulolta, eikä keskustelun aikana pääse tekemään vertailua.
Lue myös: Älä tule huijatuksi Facebookin kirppisryhmissä: "Pitäisi soittaa hälytyskelloja", varoittaa poliisi
Lue myös: Häiritseekö puhelinmyynti? Asiaan on tulossa ehkä pian muutos