Jani Leinonen loi kulutuskriittisen paitamalliston - taiteilijaa eivät edes tappouhkaukset hiljennä
Tänä syksynä t-paidat julistavat kulutuskriittisyyttä. Kyseessä on kuvataiteilija Jani Leinosen kantaa ottava t-paita-mallisto, joka tulee osaksi Finlaysonin valikoimaa. Leinonen kertoo Voice.fi:n haastattelussa, että ymmärtää itsekin paradoksin siinä, että toivoo ihmisten ostavan t-paitoja, jotka samalla kuuluttavat kulutuskriittisyyttä.
- Tämähän on paradoksi minulle. Olen hyvin kulutuskriittinen ja viesti erittäin antikapitalistinen. Tavallaan haluan, että se viesti leviää, mutta nyt se on kaupallisessa tuotteessa ja lisää kaupallisen tuotteen myyntiä, Leinonen pohtii.
Hän kuitenkin iloitsee, että tällä kertaa teokset eivät päädy vain yhden yksittäisen keräilijän komeroon, vaan näkevät myös päivänvaloa. Paitoja tulee Finlaysonin lisäksi myyntiin myös Prismoihin. Leinoselle taiteen myyminen tavaratalossa tuntuu luontevalta, koska hän toivoo teosten viestin tavoittavan monet.
- Eihän se muuta taidettani oikeastaan mitenkään, vain sitä jakelukanavaa, Leinonen miettii.
Valtaosa viherpesua
Leinosen tyyli tehdä taidetta yritysten logoja muokkaamalla on varsin tunnistettava ja mieleen jäävä.
- Logot ovat ikään kuin globaali kieli, kaikki puhuvat sitä. Kaikki käyttävät niitä ja tunnistavat ne, Leinonen kuvailee.
Taiteilija näkee myös tehokkaana vaikuttamisen keinona laittaa yritysten logot sanomaan jotakin, mitä ne tavanomaisesti eivät sanoisi. Leinosen suunnittelemat t-paidat näyttävät alkuun kepeiltä ja värikkäiltä, mutta viestit ovat painokkaampia. Paitoja tulee myyntiin kolmella erilaisella sanomalla.
"We just wanted to have some fun" (suom. "Me halusimme vain pitää vähän hauskaa")
"Things you own end up owning you" (suom. "Asiat, joita omistat päätyvät omistamaan sinut")
"Do you want the truth or something beautiful?" (suom. "Haluatko totuuden vai jotain kaunista?")
Leinosen näkemyksen mukaan 90 prosenttia yritysten markkinoinnista ja lupauksista on viherpesua ja kaunistelua. Hän kertoo sen olevan osa ongelman ydintä.
- Ne ovat vähän psykopaattisia viestejä, joissa puhutaan ainoastaan kaikista hyvistä jutuista, joita on tehty. Ei voida poistaa tästä järjestelmästä ongelmia, jos emme tajua, että ne ovat olemassa, Leinonen kertoo.
Leinonen herättää kantaa ottavalla taiteellaan myös närää ja kertoo saaneensa jopa tappouhkauksia. Ne eivät taiteilijaa kuitenkaan hetkauta. Hänelle on tuottanut harmaita hiuksia vain, jos asiakas on päättänyt Leinosen kannanotoista suivaantuneena lakata ostamasta taiteilijalta töitä. Leinoselle se on aina ristiriitainen tilanne, kun itse kokee olevansa hyvällä asialla, mutta asiakkaat ilmaisevat kantansa liukenemalla.
Hiljeneminen ei kuitenkaan siitä huolimatta ole ollut vaihtoehto, mutta Leinonen ymmärtää kyllä syyt, miksi se joillekin on. Töiden ja elannon laittaminen vaakalaudalle ei olisi helppo ratkaisu, jos olisi esimerkiksi lapsia elätettävänä.
- Raha varmaan on isoin asia, joka tukkii suita, Leinonen pohtii.
Voiko kuluttajalta vaatia?
Vaikka paitojen viesti kannustaa kriittiseen suhtautumiseen kuluttamista kohtaan, Leinonen ajattelee kuitenkin, että suurin vastuu on yksilön sijaan jossain muualla kuten poliitikassa sekä yritysten ja korporaatioiden hallituksissa.
- Isot päätökset tehdään muualla, Leinonen sanoo.
T-paidat valmistavan Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila näkee, että yrityksillä on paljon vastuuta ja niiden täytyisi olla ajamassa muutosta. Yritysten taustojen tutkiminen on kuluttajalle usein vaikeaa, siksi yritysten pitäisikin tähdätä läpinäkyvyyteen.
- Kuluttajilta on epäreilua vaatia, että heidän täytyisi kaikesta ottaa selvää, Kurttila myöntää.
Kurttila on tulevaisuuden suhteen kuitenkin toiveikas, esimerkiksi Finlayson on tuotteidensa valmistusprosessin läpinäkyväksi tekemällä ja kestäviin, ekologisiin valintoihin satsaamalla jopa kasvattanut kysyntäänsä ja tavoittanut myös uusia kohderyhmiä. Leinonenkin kertoo Finlaysonin olevan yksi harvoja yrityksiä, jonka kanssa taiteilija suostuu t-paidat valmistamaan, koska nyt niiden kestävyyteen voi olla tyytyväinen.
Kurttilan mukaan ihmiset myös ymmärtävät, että on aika valita kestävästi tuotettua eikä juosta enää hinnan perässä.
- Jos hakee hintaa, niin hinta on helppo saada alas, mutta sitten pitää hyväksyä ihan kamaluuksiakin, Kurttila sanoo viitaten asiakkaiden vaativan nykyään muutakin kuin halpaa hintaa.
Voice.fi ja Radio Nova kuuluvat Bauer Mediaan.
Lue myös: Haaveissa vastuulliset tekstiilit, mutta hankinta tuottaa päänvaivaa? Poimi asiantuntijan neuvot
Lue myös: Arvoista pidetty kiinni vankilareissua pelkäämättä - kohu, joka yllätti Finlaysonin Jukka Kurttilan