Kansainvälinen tutkimus paljasti suomalaiskuljettajien helmasynnit - kolme selkeää riskitekijää
Suomalaiskuljettajat eivät selvinneet aivan puhtain paperein kansainvälisestä ESRA3- tutkimuksesta, jossa kartoitettiin liikennekäyttäytymistä eri Euroopan maissa.
– Kun tarkastellaan riskikäyttäytymistä liikenteessä edellisen kuukauden aikana, suomalaiset ampuvat monella mittarilla tutkimuksen eurooppalaisen keskiarvon ohi. Sen sijaan suomalaiset raportoivat muita harvemmin lähtevänsä ajamaan autolla alkoholia nauttineena tai lääkkeiden oton jälkeen. Suomalaiset myös kokevat liikenteen muiden maiden keskiarvoa turvallisemmaksi riippumatta kulkuvälineestä, summaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Marja Pakarinen tiedotteessa.
Eurooppalainen vertailu kertoo suomalaisten helmasynneiksi auton ratissa väsymyksen, kännykän ja ylinopeuden.
Väsymys
Tutkimuksessa lähes joka kolmas suomalainen kertoi tarttuneensa rattiin edeltävän 30 päivän aikana niin väsyneenä, että on ollut vaikea pitää silmiä auki. Kun ratissa sinnitellään väsyneenä, toimintakunto on jo alentunut merkittävästi.
Ylinopeus
Viimeisen 30 päivän aikana kolme neljästä suomalaiskuljettajasta kertoo ajaneensa ylinopeutta niin taajamassa kuin maantiellä vähintään kerran. Tämä ylittää vastaajamaiden keskiarvon roimasti. Myös tilannenopeuden kerrotaan olleen liian kova keskiarvoa useammin.
Kännykkä
Noin 46 prosenttia suomalaiskuljettajista on viimeisen 30 päivän aikana puhunut ajaessaan kännykkään niin, että puhelinta on pidetty kädessä. Osuus on 20 prosenttiyksikköä vastaajamaiden keskiarvoa enemmän. Viestejä tai some- ja uutispäivityksiä kertoo lukeneensa 41 prosenttia suomalaisista kuljettajista.
ESRA3-kyselyn tiedot kerättiin vuonna 2023. Vastaajia oli yhteensä 39 eri maasta. Suomen tuloksia on verrattu eurooppalaisiin valtioihin, joita tutkimuksessa oli mukana yhteensä 22: Itävalta, Belgia, Bosnia ja Hertsegovina, Tšekki, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Kreikka, Irlanti, Italia, Latvia, Luxemburg, Hollanti, Puola, Portugali, Serbia, Slovenia, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Iso-Britannia.
Lue myös: Pian siirrytään talvinopeuksiin - näin moni uskoo nopeusrajoitusten turvallisuushyötyihin
Lue myös: Sähköpotkulaudat kuumentavat tunteita edelleen - Euroopassa jo kielletään
Lähde: Liikenneturva