Kuva: Shutterstock

Maksullisten suoratoistopalveluiden suosio kiihtyy - yksi yllättäjä tekee silti vielä suurempaa nousua

05.07.2024 09:15 - Minttu Tikkanen

Yhä useammalla suomalaisella on käytössään jokin maksullinen suoratoistopalvelu.

Yhä useampi suomalainen maksaa suoratoistopalveluiden käytöstä, käy ilmi Teoston tiedotteesta. 

78 prosentilla suomalaisista on käytössään jokin maksullinen suoratoistopalvelu. Vielä vuonna 2022 vastaava luku tutkimuksessa oli 72 prosenttia, eli maksulliset suoratoistopalvelut ovat tasaisesti kasvattaneet suosiotaan myös Suomessa viime vuosina.

Vaikka suomalaiset enenevissä määrin käyttävät maksullisia suoratoistopalveluja, jäävät he silti himpun muiden pohjoismaalaisten jälkeen. Eri maiden käyttäytymistä tutkittiin yhteispohjoismaisessa tutkimuksessa. 

Netflixillä haastaja?

Suoratoistopalveluista Netflix nauttii edelleen vankkaa suosiota, vaikkakin Netflixin suosio jatkaa laskusuhdannettaan. Netflixiä tilaa kaikista pohjoismaalaisista 52 prosenttia. Vaikka luku on suuri, on se notkahtanut aiemmasta. Vuonna 2022 luku oli vielä suurempi, peräti 57 prosenttia pohjoismaalaisista.

Suomalaisista Netflixiä käyttää 42 prosenttia. Netflixiä kuitenkin katsotaan edelleen kaikista kanavista eniten niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa. Sen päivittäinen keskimääräinen katseluaika oli maissa yhteensä noin 1,5 tuntia päivässä.

Netflixiäkin suositummaksi Suomessa on kuitenkin viime vuosina noussut aivan toinen toimija. Julkisen tahon Yle Areena on nostanut suosiotaan vain kahdessa vuodessa jopa 17 prosentilla. Nykyisin Yle Areenaa käyttää suomalaisista jopa 54 prosenttia. Edellisessä tutkimuksessa vuonna 2022 luku oli vasta 37 prosenttia suomalaisista. Tuloksessa näkyy myös selvästi Ylen panostus Areenan sisältöihin viime vuosina.

- Vaikka kaupallisten suoratoistopalveluiden kasvu on ollut maltillista, on julkisten palvelukanavien, kuten Yle Areenan suoratoisto Suomessa kasvanut jopa 17 prosenttia. Yle Areenan suosio kertoo palvelun tärkeydestä suomalaisille. Ylen panostus Areenan laadukkaaseen sisältöön on tuottanut tulosta, mikä näkyy käyttäjämäärissä, kommentoi Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.

Netflixin ja Yle Areenan perässä Suomessa seuraavat Max, jota katsoo suomalaisista 20 prosenttia sekä Disney+ -palvelu, jota katsoo suomalaisista 19 prosenttia. Maksuttomista kaupallisista kanavista puolestaan MTV Katsomoa käyttää myös peräti 24 prosenttia ja sen sijaan Ruutu +:aa 18 prosenttia tutkimukseen osallistuneista suomalaisista.

Lue myös: Viime vuoden soitetuimmat kappaleet Suomessa ovat selvillä - yksi oli ylivoimainen

Lue myös: Suomalaiset striimaavat yhä enemmän musiikkia, mutta yksi seikka erottaa meidät muista pohjoismaista

Kilpailut

Uusimmat