Yle: Prisman laukut muistuttavat erehdyttävästi luksusbrändien tuotteita - "Liikutaan lain harmaalla alueella"
S-ryhmä myy naisten käsilaukkuja, jotka muistuttavan hämmentävän paljon isojen luksusbrändien, kuten Louis Vuittonin, Chanelin ja Longchampin, tunnettuja laukkuja. Asiasta kertoo Yle.
Prismassa myydään muun muassa laukkuja, jotka näyttävät Longchampin Le Pliage -laukulta. Hintaeroa tuotteilla on kuitenkin roimasti, sillä Longchampin laukku maksaa uutena 255 euroa, Prisman tuotteen sen sijaan saa neljällä kympillä.
Muotioikeuteen perehtynyt oikeustieteen tutkijatohtori, varatuomari Heidi Härkönen Turun yliopistosta sanoo, että samoista aiheista inspiroituminen on toki sallittua, mutta alkuperäisen tuotteen kopiointi ei ole. Longchampin Le Pliage -laukulla on myös 3D-tavaramerkki, joka antaa yritykselle yksinoikeuden laukun muotoon.
– Tässä liikutaan lain harmaalla alueella. En ottaisi kauppiaana sitä riskiä, että myisin tätä tuotetta, Härkönen sanoo.
SOK:n tuoteryhmäjohtaja Ville Vahalan mukaan marketit haluavat vastata kuluttajakysyntään.
"Kuluttajat pitävät tämän henkisiä tuotteita trendikkäinä, ja meidän tehtävämme vähittäiskauppiaina on vastata kysyntään ja tarjota trendikkäitä tuotteita edulliseen hintaan", hän kommentoi Ylelle sähköpostitse.
Lue myös: Hau-Hau kevytrullista ei löytynyt syytä koirien neurologisille oireille
Lue myös: Terapeutti-Ville jää sairauslomalle eduskunnasta: "Ei tommosessa paikassa tehdä laadukkaita lakeja"
Lue myös: Yllätyspäätös: Ylen suosikkiohjelma loppuu
Lähde: Yle