Kuva: Shutterstock
Eteläisen Suomen vähäluminen talvi on aiheuttanut autoilijoille tavallista enemmän vahinkoa
Suuri osa tuulilasin syntyvistä säröistä saa alkunsa edellä ajavan auton renkaiden alta sinkoutuvista irtokivistä ja nastoista.
Eteläisen Suomen vähäluminen talvi on näkynyt autojen lasivahinkojen määrissä, kertoo Fennia. Tammi-helmikuussa määrä lisääntyi 35 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Koska kuluva talvi on ollut moni paikoin leuto, ovat lämpötilan sahaaminen nollan molemmin puolin ja routavauriot kuluttaneet tien pintaa. Tästä johtuen pikkukivet ja asfaltinpalat irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autoissa on vielä maaliskuussa talvirenkaat, joista irtoaa helposti nastoja erityisesti huonokuntoisilla teillä.
Fennian mukaan suuri osa tuulilasin syntyvistä säröistä saa alkunsa edellä ajavan auton renkaiden alta sinkoutuvista irtokivistä ja nastoista. Varmin keino välttää irtokivien ja -nastojen napsahtaminen tuulilasiin onkin pitää reilu turvaväli edellä ajavaan autoon.
– Myös muita ohittaessa on syytä palata omalle kaistalle vasta siinä vaiheessa, kun ohitettava auto näkyy peruutuspeilistä, tietenkin muu liikenne ja vastaantulijat huomioiden. Näin vältetään lasivahinkojen riskiä takana-ajavalle ja muutenkin lisätään turvallisuutta liikenteessä, sanoo Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Panu Stromberger tiedotteessa.
Fennia muistuttaa, että kiveniskemät kannattaa korjauttaa mahdollisimman ripeästi, sillä vioittunut lasi saattaa häiritä auton järjestelmiä ja laajentua suuremmiksi vahingoiksi.
Mikäli tuulilasiin tulee ajon aikana särö, kannattaa osumakohta ennen korjausta Strombergerin mukaan suojata lasilaastarilla tai teipillä, jotta lika ja kosteus ei tunkeutuisi lasin sisälle.
Lue myös: IL: Iskelmälaulaja Tapani Kansa on kuollut leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin
Lue myös: KAJ esiintyy huomenna ilmaiskeikalla Helsingissä
Lue myös: Suomalaisten suosikkiurheilija 2025 on nimetty
Lähde: Fennia