Lapsipornoon viittaavat kuvat olivat liikaa - luksusmuotitalo haastaa tuotantoyhtiön oikeuteen
Muotitalo Balenciaga on joutunut kohun keskelle mainoskampanjoidensa vuoksi. Balenciaga julkaisi kaksi erillistä mainoskampanjaa, joiden kuvien on syytetty viittaavan lasten seksualisointiin ja lapsipornon mainostamiseen.
Balenciaga myöntää tehneensä virheitä kahdessa mainoskampanjassaan ja on vetänyt ne pois kaikilta alustoilta. Muotitalo on myös postanut Instagram-tililtään kaikki julkaisut. Jäljelle on jäänyt vain julkaisu, jossa muotitalo pyytää anteeksi ja kertoo ottavansa tapahtuneesta opiksi ja tarkastelevansa jatkossa toimintatapojaan. Balenciaga kertoi myös maanantaina antamassa lausunnossaan tekevänsä yhteistyötä lastensuojeluun erikoistuneiden organisaatioiden kanssa tapauksen tutkimusten aikana.
Muotitalon johtohenkilöstö ei kuitenkaan ole vielä vastannut keskeiseen kysymykseen: kuka hyväksyi kyseiset kampanjat? Muoti on usein provokatiivista ja keskustelua herättelevää. Balenciaga kuitenkin ylitti tällä kertaa kriittisen rajan eikä kampanjoita otettu hyvillä mielin vastaan. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Ei edes taiteen nimissä.
Skandaali johtuu kahdesta erillisestä mainoskampanjasta. 16. marraskuuta julkaistussa Gift Shop -kampanjassa lapset pitelivät bdsm-henkisiin varusteisiin puettuja nallekäsilaukkuja. Yhdessä kuvassa etualalla oli olut- sekä viinilaseja.
21. marraskuuta julkaistussa Garde-Robe -kampanjassa joidenkin kuvien rekvisiittana oli käytetty korkeamman oikeuden lapsipornoa käsitteleviin tapauksiin liittyviä papereita.
Jos kuva ei näy, katso se täältä.
Kampanjat ovat aiheuttaneet valtavaa pahennusta sosiaalisessa mediassa. #CancelBalenciaga aihetunniste on kerännyt jo satoja tuhansia jakoja.
Myös pitkään brändin kanssa yhteistyötä tehnyt tosi-tv-tähti Kim Kardashian on ottanut kantaa mainoskampanjaan. Hän on kirjoittanut Twitteriin olleensa yhteydessä Balenciagan tiimiin ja arvioivansa uudelleen yhteistyötä brändin kanssa.
Luksusmuotitalo on ilmoittanut haastavansa Garde-Robe -kampanjan takana olevan tuotantoyhtiön oikeuteen. Balenciaga vaatii vähintään 25 miljoonan dollarin vahingonkorvauksia tuotantoyhtiö North Six Inc:ltä, lavastaja Nicholas Des Jardinsilta ja hänen yritykseltään.
"Kaikki kuvaamiseen sisältyneet esineet ovat kolmansien osapuolten toimittamia, jotka vahvistivat kirjallisesti rekvisiittojen olleen väärennettyjä toimistoasiakirjoja. Ne osoittautuivat oikeiksi lainopillisiksi papereiksi, jotka olivat peräisin televisiodraaman kuvauksista", Balenciaga kertoi lausunnossaan.
Lue myös: Muotitalo Balenciagan lapsiaiheiset mainoskuvat nostattivat kohun - Kim Kardashian kommentoi kuvia
Lue myös: Sipsipussista käsilaukku? Hintaa Balenciagan hämmennystä herättäneellä luomuksella 1800 euroa
Lue myös: Suomalainen Minttu hurmasi jälleen Balenciagan näytöksessä - marssi tällä kertaa mudassa
Lähde: Vogue Business