UMK-suosikki Cyan Kicksin nimi mukailee toista suomalaisyhtyettä - solisti piti ensin nimeä typeränä
Cyan Kicksin koko haastattelun pääset kuuntelemaan alta tai Podplaysta.
Uuden musiikin kilpailussa (UMK) mittelöivä Cyan Kicks -yhtye tietää monien muiden bändien lailla, että yhtyeen nimen keksiminen voi olla todella hankalaa. Bändi kertoo Voice.fi:n haastattelussa, että nimi on luova mukaelma toisen suomalaisyhtyeen nimestä.
Cyan Kicks -nimen keksi kitaristi Niila Perkkiö. Yhtye halusi, että nimessä on kaksi sanaa eikä samannimisiä bändejä ole vielä olemassa.
- Monta päivää sitä mietittiin. Jostain minulle tuli mieleen, että Neon 2 on aika hyvä bändin nimi. Vähän aikaa pyörittelin sitä suussani ja mietin, että jos vaihtaisi neonin sanaan cyan [syaani tai sinivihreä] ja sanan kaks sanaan kicks [potkut tai ”kiksit”], Perkkiö sanoo.
Kitaristi kertoo esitelleensä ideansa hieman ujosti muille bändin jäsenille. Nimi päädyttiin valitsemaan, mutta yhtyeen solistilla Susanna Alexandralla kesti jonkin aikaa tottua nimeen.
- Ajattelin, että vitsi miten typerä nimi, mutta on se loppupeleissä ihan hyvä. Olen oppinut tykkäämään siitä, Susanna Alexandra sanoo.
Mitään varsinaista merkitystä itse nimen sanoilla ei bändille siis ole.
Neon 2 on varsinkin 1990-luvulla suosiossa ollut popduo, jonka muodostavat Jussi Rainio ja Rami Alanko.
Helsinkiläinen Cyan Kicks perustettiin vuonna 2016. Perkkiö kertoo, että kansainväliset viisufanit ovat kosiskelleet yhtyettä osallistumaan UMK:hon jo ainakin neljän vuoden ajan. Nyt bändi koki olevansa viimein valmis osallistumaan. Yhtyeeseen kuuluvat myös rumpali Pietari Reijonen ja basisti Leevi Erkkilä. Bändi kamppailee euroviisuedustuksesta Hurricane-kappaleella.
Hurricane-kappaleen julkaisusta on kulunut vähän yli kuukausi, ja bändi on yllättynyt saamansa palautteen määrästä. Someseuraajia on tullut Instagramiin ainakin 5000 lisää. Kokonaisuudessaan bändillä on seuraajia alustalla noin 16 000. Spotify-kuuntelijoiden määrä 2,5-kertaistui Perkkiön mukaan. Cyan Kicks on saanut UMK:n myötä myös entistä nuorempaa fanikuntaa. Lasten ja teini-ikäisten fanien edesottamukset ovat lämmittäneet yhtyeen jäsenten mieltä, sillä nuorten fanittaminen on intensiivisempää mihin bändi on tottunut.
- Emme ole kokeneet sellaista ennen, Perkkiö sanoo.
- Se on niin fanaattista ja sydäntä lämmittävää. On aivan ihanaa, kun he tekevät piirustuksia ja lumiveistoksia logostamme, Susanna Alexandra kertoo.
Uuden musiikin kilpailun finaali käydään lauantaina 26. helmikuuta. Lähetystä voi seurata suorana Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa kello 21 alkaen.