Koeajossa luksus-Bentley - mitä ominaisuuksia on yli 300 000 euron autossa?
Tykkäsimme
- ylellisyydestä
- suorituskyvystä
- jousitusmukavuudesta
Emme tykänneet
- hankala löytää sopivaa parkkipaikkaa
Ei tuoda Suomeen
Hinta Saksassa 297 191€ (Suomen hinta merkittävästi korkeampi autoveron takia)
Ikoni. Tietyt automerkit ja näiden automerkkien tietyt mallit ovat yksinkertaisesti ikoneita autoilevassa maailmassa. Bentley Mulsannen kohdalla voidaan puhua jopa muistomerkistä, jolla perinteisen brittimerkin omistava VW-konserni haluaa kunnioittaa englantilaista autoteollisuutta.
Bentayga on hieno ja ylellinen SUV, joka edustaa muuttuvaa maailmaa myös Bentleyllä. Mutta kyllä perinteitäkin halutaan – ja osataan – palvoa. Tätä maailmaa edustaa Mulsanne, 5,58 metriä pitkä ja ylellisyyttä täyteen lastattu edustusauto, jolla voi ajaa häpeilemättä hienommankin herraklubin eteen. Ja se keula, se on röyhkeästi pystyssä kuin kartanon seinä.
Mutta aloitetaan alusta eli ohjaamosta. Istuminen Mulsanneen on kuin perinteisellä herrain klubilla käynti. Kaikkialla näkyy luksus. Auton ovet, lattiat, katto – kaikki on vuorattu ylellisellä nahalla. Myös jaloa puuta on näkyvissä yllin kyllin. Ja käsiin osuva metalli on läpikotaisin oikeaa metallia, muovia ei näppeihin osu. Laatuvaikutelma on kaikkialla virheetön. Käsityötä uppoaa tähän autoon noin 400 tuntia. Tästä pelkästään ohjaamoon uhrataan noin 150 tuntia.
Kuskin penkki on todella mukava, sen voisi sellaisenaan siirtää minkä tahansa klubin oleskelutiloihin. Kojelaudan näkymä on yhdistelmä perinteitä (materiaalit), modernia aikaa (8-tuumainen kosketusnäyttö) sekä tiettyä trendikkyyttä (materiaaliyhdistelmät).
Vielä mukavammaksi oleskelu muuttuu siirtymällä auton takaistuimelle. Yksittäisiä säätömahdollisuuksia on loputtomiin, ja myös molemmille takamatkustajille on omat ilmastoinnin säätönsä. Nykymaailman tyyliin etuistuinten selkänojiin on integroitu esiin nousevat 10,2 tuumaa leveät tabletit, joilla voi joko työskennellä tai viihdyttää itseään pidemmän automatkan aikana.
Luksus näkyy myös ajon aikana oikeastaan kaikissa yksityiskohdissa – ja myös kuuluu… tai ei siis kuulu, kun mitään ei tarvitse kuulua. Pintakaasulla Mulsanne etenee kuin taitava varas yön selässä.
Mutta kun ääntä halutaan, kuuloelimiään arvostavat höristävät korviaan, kun äänentoistojärjestelmästä kaivetaan esiin vähän enemmän ääntä. Järjestelmän on suunnitellut brittiläinen hifi-firma Naim, joka tunnetaan maailmalla konserttisalin tasoisesta äänenlaadustaan.
Kaiken ylellisyyden, upeiden yksityiskohtien ja mahtavan äänentoistojärjestelmän takana piileskelee kuitenkin auto. Se on helppo unohtaa tällaisen auton ratissa, mutta loppu peleissä kyseessä on kuitenkin auto. Mutta ei mikä tahansa auto…
Mulsanne vakuuttaa suorituskyvyllään. Pitkän konepellin alla lymyilee tuplaturbo-V8. Kuulostaa downsizingilta, kunnes tutkitaan moottorin 6,75 litran tilavuutta… Se ei ole downsizing-teeman mukainen. Ahtimia ei siis hyödynnetä tavallaan polttoaineen kulutuksen alentamiseksi vaan niiden avulla haetaan irti maksimaalista suorituskykyä.
Ja kyllähän Mulsanne lähtee. 0-100 km/h arvo 5,6 sekuntia ei sinänsä päätä huimaa, mutta pitää muistaa, että moottorin kiskottavana on 2,8 tonnia massaa – siis tuplaten enemmän kuin mitä tavallisessa perheautossa on.
Hevosvoimia moottorista otetaan irti 512 heppaa, mutta se on moottorin voima, joka vasta salpaa hengen: maksimivääntö on huima 1 020 Newtonmetriä. Ja se on käytössä jo 1 750 kierroksen kohdalla. Tätä autoa ajetaan todellakin väännöllä. Siitä kielii jo se, että kierroslukumittarin punainen alue alkaa jo niinkin alhaalta kuin 4 500 kierroksen kohdalta…
Moottorin jatkeena on 8-portainen automaattivaihteisto, joka hoitaa tehtävänsä englantilaisen hovimestarin sulavuudella. Ja vaikkei se polttoaineen kulutus ostokriteeri olekaan tällaisen auton kanssa, ei mitattu tasan 17 litran lukemaa voi pitää mitenkään hävyttömänä. Nykyaikaa edustaa se, että kun autolla ajetaan nätisti, puolet sylintereistä lepää.
Näillä tehoilla ja ennen kaikkea tällä massalla on tärkeää, että myös auton jarrut ovat kunnossa. Mulsanne pysähtyy satasen vauhdista tasaisesta 34 ja 35 metrin väliin. Sillä ei ole suurta merkitystä, ovatko jarrut esilämmitetyt vai eivät. Vau. Jollain tapaa hidastuvuus tuntuu auton sisällä järisyttävämmältä kokemukselta kuin eleetön kiihtyvyys.
Ja ajossa Mulsanne on itse eleettömyys. Ohjaus on hyvä, muttei herätä huimia mielihaluja kanttailla kurveihin. Jousitus on sen sijaan juuri niin hyvä kuin tällaisessa autossa olettaa olevankin. Kulku on pehmeää, mukautuva iskunvaimennus on jatkuvasti tehtäviensä tasalla. Ilmajouset on luonnollisesti kaikissa nurkissa. Ja mukavuus on koko ajan läsnä, ajetaan autolla sitten mukulakivisillä ja kaupunkia halkovilla bulevardeilla vai saksalaisella moottoritiellä lähemmäs auton 300 km/h huippunopeutta. Isoissa nopeuksissa Mulsanne kulkee tasaisemmin kuin luotijuna.
Mulsanne on auto isolla aalla.
Bentley Mulsanne
Moottori 6 752 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 377 kW (512 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 1 020 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 5,6 s. (mitattu)
0-200 km/h 19,4 s. (mitattu)
Huippunopeus 296 km/h
EU-kulutus 13,0 l/100 km
Mitattu kulutus 17,0 l/100 km
CO2-päästöt 342 g/km
Mitat Pituus 5 575 mm, leveys 1 926 mm, korkeus 1 521 mm, akseliväli 3 266 mm
Tyhjäpaino 2 776 kg
Tavaratila 443 l