Maserati tunkee katumaasturimarkkinoille - katso, miltä näyttää Maserati Levante
Keulalla sijaitseva atrain komistaa ahnaan näköistä keulaa. Aggressiivisuus jatkuu viirumaisissa ajovaloissa. Etuviisto onkin paras kulma katsoa Levantea. Sivuprofiilissa jokin alkaa mennä pieleen. Terävät linjat paisuvat suuriksi ja päämäärättömiksi, ja takaviistosta auton muodot viittaavat enemmän Eurooppalaisia muotoja kopioiviin tahoihin kuin muotoilusta tunnettuun Italiaan. Mutta kiitos näyttävän keulan, tien varressa olevien ihmisten katseet kääntyvät.
No se ulkonäöstä. Sisälle siirryttäessä tunnelma on asteen verran johdonmukaisempi. Pinnat on verhoiltu pääasiassa nahalla tai jalopuulla ja laatuvaikutelma on asiallinen. Tyylikkään pinnan alta alkaa kuitenkin paljastua yllätyksiä, jotka eivät tässä tapauksessa ole erityisen miellyttäviä. Ei ole salaisuus, että auto jakaa paljon tekniikkaa vuonna 2012 esitellyn Jeep Grand Cherokeen kanssa, mutta tämän seurauksena kokonaisuus on valitettavan sekava. Esimerkiksi monitoimiviiksi on lainattu Mersulta, ja keskikonsolin multimediajärjestelmä puolestaan Jeepiltä. Italialaiset ovat tosin lisänneet oman näkemyksensä esimerkiksi kosketusnäytön kautta ohjattavien penkinlämmittimen sijoitteluun: täysin luonnollisesti kuljettajan lämmitys kytketään näytön oikeasta yläkulmasta mahdollisimman kaukaa kuljettajaa, ja apukuljettajan lämmitys puolestaan löytyy näytön vasemmasta alakulmasta. Ehkä joku otti lasillisen liikaa punaviiniä?
Käyttöliittymä on aavistuksen vanhahtava, eikä logiikka ole selkein mahdollinen
Monitoimiviiksi on peruja Mercedekseltä
Onneksi Jeepin… anteeksi, siis Maseratin paremmat puolet tulevat esille liikkeellä. Alusta toimii pääasiassa mukavasti ja vääntävä V6-diesel liikuttaa autoa vaivattomasti. Massa tuntuu sekä hyvässä että pahassa; eteneminen on vakaata, mutta urheilullisuutta ei juurikaan ole tarjolla. Tämän lisäksi auton äänieristys vaikuttaa onnistuneelta ja matka taittuu miellyttävän hiljaisessa ohjaamossa.
Maserati Levante tulee varmasti löytämään ottajansa persoonallisuutta kaipaavilta asiakkailta. Se on hyvä vaihtoehto silloin, jos BMW:n, Mercedeksen ja Porschen sporttiset katumaasturit tuntuvat liian yleisilta vastaantulijoilta. Kokonaisuutena Levante kuitenkin jätti hieman kylmäksi. Kenties ensiyritys SUV-markkinoille on paketoitu hieman hätäisesti, mutta merkittävimpänä puutteena siitä ei löydy sellaista persoonallisuutta, mitä italialaiselta premium-autolta on lupa odottaa.
Maskia koristaa iso atrain
Takaviisto ei tee parasta oikeutta Levantelle
MIKÄ Maseratin ensimmäinen SUV-luokan auto.
KENELLE Persoonallista katumaasturi etsivälle, joka on valmis maksamaan pientä lisähintaa keulalla olevasta merkistä.
AJETTAVUUS Maseratin voisi kuvitella sijoittuvan ajettavuudeltaan katumaasturien sporttiseen osastoon, mutta tämä luulo katoaa nopeasti. Ohjaus on todella kevyeksi tehostettu, ja samalla on hukattu myös paras tunto. Ilmajousitus estää auton kallistelun, mutta suuri omamassa tuntuu kaarteissa. Kokonaisuudessaan ajotuntuma onkin hyvin lähellä teknistä sisarmallia Jeep Grand Cherokeeta. Suurin ero on nelivetojärjestelmässä, jonka takapainotteisuus tekee autosta etenkin liukkaalla yliohjaavan ja tarjoaa mahdollisuuden pienelle leikittelylle.
SUORITUSKYKY Pellin alta löytyvä V6-diesel tarjoaa vaivatonta voimaa kaikkiin arkipäivän ajotilanteisiin. Moottoritienopeuksien ylläpito käy vaivattomasti ja Suomen nopeuksilla saa olla tarkkana. Voima välitetään monista autoista tutun ZF:n 8-portaisen vaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle, joten suurempia pito-ongelmia ei lumisillakaan kaduilla tule. Vaihteiston toiminta on mukavuuspainotteista, mikä sinänsä sopii isoja ja painavan auton pariksi hyvin, mutta kiihtyvyydessä annetaan hieman tasoitusta ripeämmin ohjelmoiduille vaihteistoille.
TILAT Maserati on ulkomitoiltaan iso auto ja se tuntuu myös ratin takana. Mitat on kuitenkin varsin helppo hahmottaa ja auto on kaupunkipyörittelyssä kokoisekseen suhteellisen ketterä. Edessä on hyvät tilat ja riittävät säätövarat, mutta yllätys tulee takapenkille noustessa. Penkki lepää kaartuvan kattolinjan takia matalla, minkä takia takapenkki ei juurikaan tarjoa reisitukea. Istuinosa on myös lyhyt, mikä ei auta asiaa. Tavaratila puolestaan hyvän kokoinen ja selkeän muotoinen, eikä nostokynnyskään ole liian korkea.
MALLISTO Levante on Suomessa tarjolla koeajetun dieselin lisäksi bensaa polttavalla 3,0-litraisella tuplaturbo V6:lla, joka tarjoilee 430 hevosvoimaa. Varustelua voi täydentää laajasti joko yksittäisillä varusteilla, tai monipuolisilla varustepaketeilla.
Maserati Levante Diesel
Polttomoottori 2 987 cm3, V6 turbo
Teho 202 kW (275 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 600 Nm / 2 000-2 600 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat Pituus 5 003 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 679 mm, akseliväli 3 004 mm
Omamassa 2 205 kg
Perävaunumassa jarruin 2 700 kg
Tavaratila 580 l
Tykkäsimme
Mukavuudesta
Hiljaisuudesta
Emme tykänneet
Ohjauksen tunnottomuudesta
Multimediajärjestelmän käyttöliittymästä
Ajotietokoneen hitaudesta
Hinta alkaen 111 478 €
Koeajoauto 151 800 €
Kuvat: Teknavi
Lue myös: Mitä ihmettä Opel? Peräti seitsemän uutta automallia tänä vuonna
Lue myös: Perhefarmari 14 000 eurolla - testissä Dacia Logan MCV