Nyt on Super Bowlin aika! Mistä skandaalinkäryisessä megaspektaakkelissa on kyse?

01.02.2015 08:24 -

Tänään sunnuntaina Yhdysvalloissa koetaan yksi urheiluvuoden suurimmista tapahtumista, kun amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl -loppuottelu pelataan. Mistä suomalaisille vielä vähän tuntemattomammassa tapahtumassa onkaan kyse? 

Tänään sunnuntaina 1. helmikuuta myöhään yöllä alkavassa Super Bowl -ottelussa selviää amerikkalaisen jalkapallon paras joukkue. Tänä vuonna mestaruudesta kamppailevat itärannikon New England Patriots  ja länsirannikon Seattle Seahawks Tapahtuma on lähes yhtä suosittu Yhdysvalloissa, kun vaikkapa lätkän MM-kisat Suomessa.

Radio Novan Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja Merja Laakso avaa hieman tapahtuman merkitystä. Siinä on ainakin kyse paljon enemmästä kuin pelkästä urheilutapahtumasta.

– Super Bowl on yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista amerikkalaisille riippumatta siitä,  seuraako amerikkalaista jalkapalloa vai ei. Telkkarista ottelua katsoo 110 miljoonaa ihmistä, ja vain osa heistä on kiinnostunut pelistä. Kaikkia kiinnostavat hauskat ja kekseliäät mainokset sekä tietysti puoliajan show, jossa esiintyy tänä vuonna Katy Perry ja Lenny Kravitz, Laakso raportoi.  

Tänä vuonna Bostonin joukkueen ympärillä on vellonut jättimäinen kohu, kun joukkueen on väitetty pelanneen loppuottelupaikan tuoneessa pelissä palloilla, joissa on liian vähän ilmaa.

– Monet ovat vaatineet New England Patriots -joukkueen diskaamista loppuottelusta. Säännöt sanovat tarkkaan kuinka paljon pallossa pitää olla ilmaa, mutta joku oli päästänyt Bostonin palloista hiukan ilmaa pois.  Sillä on suuri merkitys pelin kannalta. Asiaa tutkitaan, mutta ennen loppuottelua tämä asia ei selviä.  

Paikan päällä Arizonassa pelin näkee noin 63,000 ihmistä ja yksi lippu on maksanut keskimäärin 4 000 dollaria. Suurin osa katsoo pelin kuitenkin kotisohvallaan, mikä näkyy ruokakauppojen menekeissä.

– Tänä viikonloppuna amerikkalaiset käyttävät enemmän rahaa ruokakaupassa kuin jouluna tai kiitospäivänä ja nauttivat suuremman määrän kaloreita kuin minään muuna viikonloppuna koko vuonna. Olutta ja sipseja kuluu oikein erityisen paljon.  Ja kuinkas ollakaan, joka vuosi juuri olutta ja sipsejä myyvät yritykset tekevät ne kaikkein kekseliäimmät ja mieleen jäävimmät mainokset, Laakso huomauttaa.

Kuva: Shutterstock

(Radio Nova) 

Kilpailut

Uusimmat