Muna vai kana: Miten määritellään terve kouluympäristö?
Filosofian tohtori Outi Hyry-Honka on tutkinut koulu ympäristöä oppilaiden näkökulmasta väitöskirjassaan Terveyspääoma kouluyhteisössä seitsemäsluokkalaisten käsityksen valossa.
Hyry-Hongan tutkimusten perusteella hyvän kouluympäristön tekijöitä ovat luottamukselliset suhteet sekä muihin oppilaisiin että opettajiin. Kiusaamista ei myöskään suvaita.
– Oppilaiden mielestä terveyttä tukevat hyvät opiskeluolosuhteet. Niitä ovat esimerkiksi hyvin toteutettu kouluruokailu, tasapainoinen työjärjestys, huoliteltu fyysinen kouluympäristö, eli hyvä sisäilma ja ergonomiset työtilat.
Hyry-Honka on työskennellyt kouluympäristössä terveydenhoitajana ja opettajana. Hänen mielestään koulujen terveydenedistäminen vaatii nuorten äänen kuuntelemista.
– On huomioitava heidän näkökulmansa. Aktiiviset nuoret tekevät aktiivisen koulun, jossa terveen kouluympäristön saavuttaminen on mahdollista.
Kuva: Shutterstock
(Radio Nova)