Suomalaiset käyttävät suoratoistopalveluita pohjoismaalaisista eniten

01.07.2015 18:28 -

Tänään julkistettiin vuotuinen Techonomic Index 2015 -tutkimus, joka tutkii, miten eurooppalaiset käyttävät teknologiaa. Toista kertaa toteutettuun tutkimukseen osallistui 18 000 vastaajaa 18 maasta. Suomalaisia mukana oli 1 000.

Tutkimuksesta selviää, että suomalaiset ovat ottaneet omakseen uuden tavan katsoa televisiota. Suoratoistopalvelut ovat tulleet suomalaisiin olohuoneisiin jäädäkseen ja suomalaiset katsovat nyt enemmän televisiota kuin viime vuonna. 95 prosentilla suomalaisista kotitalouksista on televisio. Sitä katsotaan keskimäärin 2 tuntia ja 37 minuuttia niinä päivinä kun se avataan. Katseluaika on kasvanut viime vuodesta 15 minuuttia.

Suoratoisto on uusi normi

Suoratoistopalvelut ovat valloittaneet Suomen nopeasti. Tällä hetkellä 81 prosenttia suomalaisista on käyttänyt TV-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Käyttäjien määrä on kasvanut viime vuodesta 9 prosenttia ja suomalaiset ovat nyt Pohjoismaiden ahkerimpia striimaajia. Suomalaisista neljännes käyttää videoiden striimauspalveluita päivittäin ja yli puolet viikoittain.

Striimaus on ehdottomasti valloilla oleva trendi ja Suomessa myös musiikkia kuunnellaan striimattuna muuta pohjolaa enemmän. Suomalaisista 70 prosenttia on käyttänyt musiikin suoratoistopalveluita, kun Ruotsissa vastaava luku on 67 prosenttia, Norjassa 65 prosenttia ja Tanskassa 58 prosenttia.

— Suomessa on kuluttajille tarjolla useita loistavia striimauspalveluita ja se on muuttanut tavan jolla ihmiset katsovat televisiota. Ihmiset haluavat itse valita katsotun sisällön, ajan ja paikan. Jos palvelu toimii ja sisältö on kiinnostavaa, käyttäjät ovat myös valmiita maksamaan, sanoo Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.

Samsung Electronics loi Samsung Techonomic Index -tutkimuksen seuratakseen ihmisten teknologian käyttöä. Nettikyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi 18 000 yli 16-vuotiasta vastaajaa 18:sta Euroopan maasta. Tutkimuksen tilasi European Samsung Lifestyle Research Lab ja sen toteutti Lightspeed GMI. 

Kilpailut

Uusimmat