Kesärenkaat vaihdettava viimeistään maanantaina
Nastarenkaita voi tietysti käyttää maanantainan jälkeen, jos sää tai keli sitä vaativat.
Muista tarkistaa renkaiden uransyvyys
Laki määrittelee kesärenkaan sallituksi minimiuransyvyydeksi 1,6 millimetriä. Hyvällä kesäkelillä renkaiden kuntoa ei tule mietittyä mutta kun ukkoskuuro yllättää tai sitkeä kesäsade piiskaa vettä tien urat täyteen, tilanne muuttuu. Nokian Renkaiden tekemä testi osoittaa, että kun tiellä oli 5 millimetriä vettä, alkoi 1,6 millimetrin uransyvyyden renkailla varustetun auton vesiliirto 76 km/h nopeudessa. Uusilla renkailla varustetun auton vesiliirto alkoi vastaavalla vesimäärällä vasta 96 km/h nopeudessa.
Vanhat talvirenkaat eivät sovellu kesärenkaiksi
Kesän ajokelit ovat samalla tavalla vaativia kuin talven kelit. Pohjoisen tiet vaativat renkailta ominaisuuksia, joita ei löydy talvikäyttöön suunnitelluista kitkarenkaista.
Talvirenkaan pehmeä kumiseos ja pintarakenne eivät ole sopivia huomattavasti lämpöisempiin kesäkeleihin. Vanhan kitkarenkaan ominaisuudet ovat heikentyneet merkittävästi muun muassa kuivan ja märän kelin pito-ominaisuuksissa.
– Vanha kitkarengas on kesäkelillä epävakaa ja sen ohjaustuntuma huomattavasti hitaampi kuin kesärenkaan. Jarrutusmatka esimerkiksi märällä tiellä voi olla jopa 60 prosenttia heikompi kuin kesärenkaalla. Uraiselle ja märälle tielle ei siis kuluneella kitkarenkaalla kannata lähteä, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Keväisin muutamia säästäväisiä autoilijoita houkuttaa vanhan nastarenkaan muuttaminen kesärenkaaksi. Vanhoja nastarenkaita ei kuitenkaan kannata muuntaa kesärenkaiksi poistamalla niistä nastoja, koska pyörä ei ole silloin helposti ohjautuva tai pitävä verrattuna kesärenkaaseen. Vaaramomentti on myös se, että tyhjiin nastanreikiin menee nopeasti pieniä kiviä, jotka saattavat aiheuttaa renkaan nopean vaurioitumisen.
(Radio Nova - Nokian Renkaat)