Hätäkeskus vastaanottaa yli 160 000 ilkivaltaista puhelua vuosittain!
Kuulumattomat puhelut voivat viivästyttää hädässä olevan avunsaantia kohtalokkain seurauksin. Suurin osa hätäkeskukseen kuulumattomista puheluista on virheellisiä tai tahattomia soittoja, esimerkiksi mykkiä soittoja. Toiseksi suurin ryhmä on ilkivaltaiset ja asiattomat puhelut.
Mykkiä soittoja ovat puhelut, jolloin kännykkä soittaa hätänumeroon itsekseen puhelimen ollessa esimerkiksi taskussa tai laukun pohjalla.
Ilkivaltaisuudesta rangaistaan
Kuulumattomat puhelut saattavat pahimmassa tapauksessa tukkia hätänumeron, jolloin todellisessa hädässä olevan henkilön avunsaanti voi viivästyä.
Hätänumeroon ei pidä soittaa kiireettömissä asioissa eikä kyselytarkoituksessa. Tämä pätee myös erilaisissa häiriö- ja poikkeustilanteissa, joissa tiedustelusoitot saattavat tukkia hätänumeron. Esimerkiksi viime syksynä ruuhkaa ilmeni karhuihin liittyvistä tiedustelukyselyistä.
Hätänumeroon soitetaan entistä enemmän ilkivaltaisia puheluita. Hätänumeron väärinkäyttö on muutamia kertoja viimeisen vuoden aikana johtanut poliisitutkintaan.
(Hätäkeskuslaitos)