Kuva: Shutterstock

Alko ottaa käyttöön uuden tavan hinnoitella

28.04.2025 13:15 - Sanni Seppä

Tuotteiden poistohinnoittelu aloitetaan kokeilumielessä 28. huhtikuuta.

Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeilumielessä kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Kokeilu aloitetaan Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä. Alkon tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia poistohinnoittelun avulla. 

Testaus on tarkoitus laajentaa myös Tampereen muihin myymälöihin toukokuussa, ja päätös sen laajentamisesta kaikkiin Alkon myymälöihin tehdään todennäköisesti toukokuussa.

- Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään, kertoo valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen Alkon tiedotteessa.

- Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli kahden olympiakokoisen uima-altaan verran vettä, Hyvönen havainnollistaa. 

Poistohinnoitteluun päätyvät tuotteet tunnistaa myymälässä -20 % -tarralapuista. Alennetut hinnat koskevat vain myymälöissä myytäviä tuotteita, ei verkkokaupan valikoimaa.

Lue myös: 1,8 miljoonalla ihmisellä huomenna viimeinen päivä tarkastaa esitäytetty veroilmoitus

Lue myös: Viime kesä oli Lapissa lämpimin 2000 vuoteen

Lue myös: Poliisi: Sivullinen löysi sotilasräjähteen pellolta

Lähde: Alko

Artikkeliin tarkennettu 28.4.2025 kello 14.02 Hyvösen sitaatti koskien hävikin määrää. Oluissa hävikki puolittuu poistohinnoittelulla, joka vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli kahden olympiakokoisen uima-altaan verran vettä.

Kilpailut

Uusimmat