Tässä nyrkkisääntö oikean turvavälin laskemiseen - muistatko?
Etenkin vilkkaassa liikenteessä muuta liikennettä kovempi vauhti lisää ohitustarvetta ja sen myötä myös ohituksen aiheuttaman ajovirheen mahdollisuutta. Nopeus myös pahentaa seurauksia mahdollisessa onnettomuudessa. Riippumatta siitä, kuka onnettomuuteen on syypää.
Nopeuden nostaminen kasvattaa vastaavasti myös pysähtymismatkaa. Liian lyhyt välimatka edellä ajavaan voi johtaa peräänajoon ja jonossa pahimmillaan ketjukolariin.
Osaatko laskea oikean turvavälin?
Turvavälin riittävä pituus perustuu ensisijaisesti ajettuun nopeuteen. Hyvä nyrkkisääntö on, että peräkkäin ajavien ajoneuvojen välissä tulisi hyvilläkin keliolosuhteilla olla sama metrimäärä kuin mittarissa lukema: 80 kilometrin tuntivauhdilla siis 80 metriä ja satasen vauhdissa sata metriä.
Riittävän välimatkan voi arvioida myös laskemalla. Kun edellä ajava ohittaa jonkin kiintopisteen, esimerkiksi liikenneopasteen, aloitetaan laskeminen. Taajama-alueella tarvitset kaksi, maantiellä ainakin neljä sekuntia aikaa siihen, että saavutat saman kiintopisteen.
Kehnompi keli vaikuttaa myös pysähtymismatkaan. Esimerkiksi rankkasateella on syytä jättää edellä ajavaan tavallistakin reilumpi hajurako.
(Radio Nova, Liikenneturva)