Kuva: Shutterstock
Historiallisen Rail Nordican suunnittelu alkaa
Pohjolan rata vahvistaisi paitsi elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, myös turvaisi huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta.
Hallitus esittää vuosien 2026–2029 julkisen talouden suunnitelmassa 20 miljoonaa euroa Rail Nordica -hankkeelle eli niin sanotulle Pohjolan radalle. Hankkeessa eurooppalainen raideleveys ulotettaisiin Ruotsista Suomeen.
Suomessa junaratojen raideleveys on 90 millimetriä leveämpi kuin muualla Euroopassa, ja muun muassa huoltovarmuudellisista ja maanpuolustuksellisistakin syistä olisi tärkeää liittää Suomi vahvemmin läntiseen rautatieverkkoon ja muihin Euroopan maihin. Lisäksi hallituksessa hankkeen uskotaan tuovan myös kasvua ja työllisyyttä.
– Rail Nordican eli Pohjolan radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa kokonaismaanpuolustusta, vaan myös merkittävästä kasvua ja työllisyyttä vahvistavasta suurhankkeesta. Väylävirasto käynnistää suunnittelun ripeästi, kommentoi liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ministeriön tiedotteessa.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan yhteys Haaparanta-Tornio-rajanylityspaikalta Kemiin. Suunnittelu alkaa jo vuonna 2025. Rakentamiskustannuksiksi radalle pohjoisimmasta Suomesta Ouluun saakka arvioidaan tässä vaiheessa yli 1,5 miljardia euroa.
Väylävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta käynnistänyt jo viime vuonna selvitystyön eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Suomessakin.
Lue myös: Rantaradalla tulossa useita katkoja junaliikenteeseen - iso osa lähijunista ei liikennöi
Lue myös: IS: Hengenvaarallinen ilmiö näkyy nyt Helsingin metroissa
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö