Jättirekat Suomen teille tästä päivästä lähtien
Ajoneuvoyhdistelmän enimmäispaino on jatkossa 76 tonnia eli 16 tonnia enemmän kuin ennen. Suurin sallittu korkeus nousee 4,2 metristä 4,4 metriin, mikä on esimerkiksi Ruotsissa ollut käytössä jo pitkään.
Uudistus on herättänyt huolta teiden ja siltojen kestävyydestä. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen arvellaan vähenevän.
Rekkojen tehovaatimukset tiukkenevat
Uudistuksen myötä otetaan käyttöön myös raskaiden ajoneuvojen suorityskykyvaatimukset. Niiden tarkoituksena on vähentää rekkojen hyytymistä mäissä ja siten parantaa liikenteen sujuvuutta. Tehovaatimukset koskevat kaikkia yli 60 tonnin yhdistelmiä ja 1.11.2013 jälkeen käyttöönotettuja yli 44 tonnin yhdistelmiä. Lisäksi kaikilla yli 68 tonnin yhdistelmillä on nelivetopakko talviliikennöinnin turvaamiseksi.
(Radio Nova, STT, Trafi)