Tuoreen selvityksen mukaan sateella vain pieni vaikutus liikennekäyttäytymiseen
Sade ei vaikuta kuljettajien käyttämään turvaväliin, ja laskee vain aavistuksen ajonopeutta, ilmenee Poliisiammattikorkeakoulun ja Liikenneturvan tuoreesta selvityksestä. Turvaväliin vaikutti oikeastaan vain liikenteen vilkkaus.
Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijat Mikko Juvonen ja Jarno Vänni tarkastelivat päättötyössään sään ja liikennemäärän muutoksen vaikutuksia ajoneuvojen välisiin turvaväleihin ja ajonopeuteen ruuhkautumattomassa liikenteessä. Tutkimusaineistona oli Liikenneviraston automaattisiin mittauspisteisiin (LAM) perustuvat mittaukset, jotka koskivat Helsingin sisääntuloväylien liikennettä kesällä 2013.
– Selvitys vahvisti aiempia kokemuksia siitä, että sade vaikuttaa vain vähän, jos ollenkaan, käytettyihin nopeuksiin, summaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
– Liikennemäärän kasvaessa turvavälit lyhenivät keskimäärin 29 %, mutta ajonopeudet laskivat vain kolme prosenttia. Ilmiö toistuu suunnilleen samansuuruisena sekä kuivalla että sadekelillä, Valtonen kuvailee.
Liikenneturva suosittelee, että maantiellä hyvissä oloissa etäisyyden edellä ajavaan pitää olla metreinä saman kuin ajonopeuden. Kahdeksankympin vauhti tarkoittaisi siis 80 metrin turvaväliä. Kun vilkkaassa liikenteessä turvavälit lyhenevät liikennemäärän vuoksi, on oman ajonopeuden vähentäminen ainoa keino pienentää peräänajoriskiä.
Raskaat ajoneuvot pitivät ajonopeuteen suhteutettuna hieman pidempää turvaväliä kaikilla liikennemäärillä verrattuna henkilö- ja pakettiautoihin.
Turvavälin valvontaa toivotaan lisättävän
Liian lyhyt ajoetäisyys edellä ajavaan autoon mielletään yleisesti vakavaksi riskitekijäksi. Autoilijat myös kokevat liian lähellä perässä ajamisen yhdeksi liikenteen eniten ärsyttävimmäksi piirteeksi.
Kuusikymmentä prosenttia suomalaisista mieltää, että liikenteenvalvontaa tulisi lisätä ajovälin ja liian lähellä ajamisen tarkkailussa.