Ajoneuvoksessa pohdittiin kääntymistä - oletko sinä 135 asteen ihmisiä?
Istut autossasi mukavasti ja kuuntelet radiota. Olet justiinsa kääntymässä vasemmalle, suuntana lähimarkettisi piha. Joudut painamaan jarrua, sillä vastaantulija kääntyy niin ajoissa ja pitkästi, että seilaa kotvan jos toinenkin sinunkin kaistallasi. Seilaa tooodeeella loivassa kulmassa. Vetää niin sanotusti mutkat suoriksi.
On toki selvää, että nelipyöräisellä ei voi tehdä 90 asteen käännöstä, vaikka siltähän se sinun risteyksesi linnun perspektiivistä näyttää. Silti pitäisi malttaa ajaa niin, ettei lähdetä ylittämään omaa keskiviivaa jo ennen risteystä tai tässä tapauksessa kaupan pihaan johtavaa ajokaistaa.
Sen sijaan ajettaisiin ihan sinne risteykseen ja siellä tehtäisiin rauhallinen mutta päättäväinen ohjausliike niin, että päädytään siististi keskiviivan oikealle, tai siis sille omalle puolelle.
Onko tämä huolimaton kääntyminen tyhmyyttä, laiskuutta vai kiirettä? Paljon sitä ainakin teillä näen. Myös pikkuteiden kaarteissa ajellaan ajometrien säästämiseksi surutta sisäreunaa myöten. Siinä voisi teoriassa ja ihan käytännössä tulla auto mutkan takaa syliin, nimimerkki Läheltä piti, Helsingin Marjaniemi 2012, 2013 ja 2014. Ja aika moni muukin paikkakunta.
Toisaalta kaikkihan muistavat matikan tunnilta, että kahden pisteen välinen lyhyin mahdollinen matka on luotisuora. Ehkäpä kaikki käännöksissä varastavat ovatkin erikoisen lahjakkaita matematiikassa?
Olisiko siis sittenkin nyt hetki olla rohkea, uudistaa liikennekulttuuria? Noustaan tätä poliisivaltiota ja kyttäystä vastaan!
Keskiviivoista voisi ihan alkuun luopua kokonaan. Samoin sulkuviivoista. Puolet vuodestahan kuluu muutenkin tässä maassa niin, ettei niitä edes erota lumen ja sohjon alta.
Saman tien itse asiassa kaikki tyhmät kaistasäännöt voisi unohtaa. Mennään sieltä, mistä mahtuu ja parhaiten ehtii. Eihän sitä autoa kortilla ajeta, eikä tosimies joutavanpäiväistä holhousta, tiemerkintöjä tai muuta, kaipaa. Tai nainen.
Olisi moottoritie meille kaikille kuuma ja jumalaisen leveä.
Uusi Ajoneuvoksetar-blogi kuullaan Ajoneuvos liikenteessä -ohjelmassa 4. huhtikuuta.