Suomalaiskauppias otti ilon irti vessapaperimaniasta - erikoinen veto nettikaupassa
Armeijatavaran erikoisliike Varusteleka on tullut tunnetuksi erikoisista ja huomiota herättävistä markkinointitempauksistaan. Viimeisin tempaus on ajankohtainen, nimittäin tällä kertaa Varusteleka on alkanut ilmoittamaan hintansa eurojen lisäksi myös vessapaperirullissa. Vessapaperi nousi arvoon arvaamattomaan, kun suomalaiset hamstrasivat sitä urakalla viime viikolla.
Itseään Varustelekan "valtiaaksi" tituleeraava kaupan perustaja Valtteri Lindholm kommentoi tempausta Voice.fi:lle.
- Idea tuli työntekijämme ja verkkokauppaa ylläpitävän tahon vitsailusta. Nyt kun vessapaperia on mennyt paljon, niin aloimme arvailemaan, että tuleeko siitä tulevaisuuden valuutta.
Tällä hetkellä yhden rullan arvo on 30 senttiä. Vaikka hinta ilmoitetaan jo rullissa, ei yritys vielä vastaanota niitä maksuvälineenä.
- Valuuttakurssi ei vielä päivity automaattisesti. Jos kukaan ei pidä virallista kurssia, niin meidän pitää siihen varmaan ryhtyä. Vessapaperi on aika haastava maksuväline, pullonkorkit olisivat helpompi. Sitten jos kuluttajien usko yhteiseen eurovaluuttaan jostain syystä loppuu, niin kyllä kauppias aina ottaa maksun jollain lailla vastaan, Lindholm kertoo.
Varustelekan nettisivuilla on nyt myös tuotekategoria "vaihtoehtoja vessapaperille". Myynnissä on kuksia, lusikoita ja erinäisiä pyyhkeitä ja riepuja. Lindholmin mukaan tuotteita on kokeiltu myös käytännössä.
- Ehdoton suosikkini on neuvostoliittolainen vohvelipyyhe. En ihan ymmärrä vessapaperihamstrausta, sillä meillä Suomessahan on p*llupuhelimet eli bidee-suihkut. En missään nimessä pyyhi suoraan pyyhkeeseen, vaan kyseessä on pesun jälkeinen kuivaus. Nyt koronaviruksen myötä siirrymme työpaikalla käyttämään henkilökohtaisia pyllynkuivauspyyhkeitä, Lindholm avaa pilke silmäkulmassaan.
Koronavirus on vaikuttanut muuhunkin kuin pyllynkuivauspyyhkeisiin. Pandemia on lisännyt erityisesti hyvin säilyvien elintarvikkeiden myyntiä.
- Kuivamuonat ovat oikein hyviä hamstrausruokia, ja ne on myyty moneen kertaan loppuun. Muuten myynti on tällä hetkellä normaalilla tasolla.
Lindholmin mukaan karanteeni ja eristäytyminen voidaan kääntää Suomi-kuvan markkinoinnissa eduksi. Yritys on aiemmin käyttänyt suomalaisia erikoisuuksia hyväksi markkinoinnissaan. Varusteleka on muun muassa pitänyt juhannusbingoa sosiaalisessa mediassa, jossa yritetään arvata juhannuksena hukkuneiden määrä.
- Karanteenihan ei ole suomalaisille mikään poikkeustila. Nyt kun olemme joutuneet sulkemaan myymälän sisällä olevan baarin, olemme jakaneet etenkin ulkomaalaisille ohjeet kalsarikänniin. Toivomme tietenkin, että he ostavat meiltä kalsarit sitä varten, Lindholm sanoo.
Jos upotus ei näy, voit katsoa sen myös täältä.
Lue myös: Lauri Tähkä innosti suomalaisartistit koronatempauksellaan - "Kuka lähtee mukaan?"
Lue myös: Meksikossa järjestettiin jättifestarit koronasta piittaamatta - pääesiintyjälle kritiikkiryöppy