Suomalaisten liikennekäyttäytymisessä huolestuttavia piirteitä: "Tulisi palata autokoulun penkille"
Liikenneturvan teettämässä kyselyssä selvitettiin autoilevien kokemuksia ohitustilanteista. Useampi kuin kahdeksan kymmenestä oli kokenut huomattavalla ylinopeudella tapahtuneen ohituksen erittäin usein tai usein viime vuoden aikana. Kolme neljästä puolestaan kertoi kokeneensa ohitustilanteessa autoilijan tulleen vaarallisen lähellä takapuskuria. Ohitus tilanteen jälkeen useamman kuin joka toisen eteen oli kiilattu liian lähelle.
- Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors.
Tuoreesta kyselystä selviää, että lähes joka kolmas kuljettaja on viime vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana oleva autoilija on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto. Hieman harvempi autoilija on ollut vastaavassa tilanteessa niin, että ohitukseen lähtenyt on luopunut ohittamisesta.
Lähes joka viides kuljettaja kertoo kyselyssä kohdanneensa ohittavan vastaantulevan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niiin, että mahdollinen törmäys on pelottanut. Puolestaan joka seitsemäs on joutunut väistämään tai jarruttamaan pientareen puolelle, jotta on on voinut estää onnettomuuden.
- Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti, Gullfors toteaa ja muistuttaa, että ohitettaessa on varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.
Autoilijoiden tulee muistaa jättää ohitustilanteissa riittävästi tilaa. Jos turvallista ohituspaikkaa ei heti olla ole saatavilla, on jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse ja riittävän etäälle. Ohitukset eivät koske pelkästään ajoneuvojen ohittamista vaan myös pyöräilijöiden ohittamista. Ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa.
- Kannattaa myös harkita uudemman kerran, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen, Gullfors muistuttaa.
hyvä juttu, ei paljoo korjattavaa! :) jos otsikkoo haluis viel vähä terävöittää ni vois laittaa ton sun otsikon perään viel vaik jonku iskevän sitaatin esim. :"hälyttävän yleinen" tai :"on selvitty vain tuurilla" tai "tulisi palata autokoulun penkille" tms ni vois herättää vähä mielenkiintoo :) t. minttu
Lue myös: Väylävirasto tahtoo alentaa liikenteen nopeusrajoituksia - toinen taho ei tätä niele
Lue myös: Kiinnitätkö koirasi oikein autossa? Huolimattomuus voi johtaa vaaratilanteeseen
Lähde: Liikenneturva