Suloinen kääpiövirtahepo sai somen sekaisin - suosiolla myös haittapuolensa
Khao Kheowin eläintarhaan heinäkuussa syntynyt kääpiövirtahevon poikanen onnistui nousemaan maailmanlaajuiseksi nettihitiksi. Naaraspoikanen sai nimekseen Moo Deng, joka tarkoittaa pomppivaa sikaa.
Eläintarha alkoi jakamaan videoita Moo Dengin leikeistä viestintäkanavissaan ja ne ovat sittemmin keränneet jopa miljoonia katselukertoja. Poikasesta on tullut suosion myötä myös eläintarhan vetonaula.
Kuvat hellyyttävästä poikasesta ovat innoittaneet ihmisiä tekemään valtavat määrät fanitaidetta ja meemejä. Useat urheiluseurat, kuten muun muassa saksalainen jalkapallojoukkue FC Bayern ja amerikkalainen koripallojoukkue Phoenix Suns ovat jakaneet Moo Deng -meemejä sosiaalisen median tileillään.
Myös kosmetiikkajätti Sephora on käyttänyt virtahepoa markkinoinnissaan.
Eläintarha on sittemmin kertonut hakevansa Moo Dengille tavaramerkkiä estääkseen muita toimijoita kaupallistamasta sitä.
Voit katsoa kuvan poikasesta alta. Jos kuva ei näy, näet sen tästä.
Khao Kheowin eläintarhan johtaja Narongwit Chodchoi kertoo uutistoimisto AP:lle, että tarhan kävijämäärä on moninkertaistunut Moo Dengin suosion myötä. Hänen mukaansa arkipäivisin eläintarhassa vierailee jopa yli 4000 kävijää aiemman 800 sijaan. Viikonloppuisin kävijöitä on jopa yli 10 000.
Räjähdysmäisellä suosiolla on ollut myös haittapuolensa. Ihmiset ovat muun muassa heitelleet Moo Dengiä esineillä ja roiskineet sen päälle vettä, jotta poikanen heräisi unesta.
Eläintarha on joutunut asettamaan rajoituksia kävijöiden epäsopivan käytöksen vuoksi. Poikasta pääsee nyt katsomaan vain viikonloppuisin viiden minuutin ajaksi.
Chodchoi on kertonut, että poikasta kaltoinkohtelevia ihmisiä uhkaa pahimmassa tapauksessa jopa oikeustoimet.
Lue myös: Taloyhtiön putkitukon syy olikin marsu - Isännöintiliitto oikoo yleisiä harhaluuloja viemäreistä
Lähde: AP News