Panimotuotteiden myynti laski - yhdessä tuoteryhmässä kuitenkin selvää nousua
Panimoliiton tuore tiedote kertoo, että heinä-syyskuun aikana panimojuomia myytiin yhteensä 219 litraa. Tietojen mukaan oluen, siiderin, lonkeron myynti laski viime vuodesta. Sen sijaan virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kasvoi.
Oluen myynti laski 0,6 prosenttia, siidereiden 5,7 prosenttia ja lonkeroiden 7,2 prosenttia. Virvoitusjuomia sen sijaan myytiin 5,9 prosenttia ja kivennäisvesiä 9,2 prosenttia viime vuotista enemmän.
- Lämpimät säät kasvattavat yleensä alkoholittomien juomien myyntiä ja tänä vuonna kesäisen lämpimät säät jatkuivat pitkälle syksyyn. Tämä näkyy nyt vesien ja virvoitusjuomien myynnin kasvuna, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen.
Kesäkuussa alkoholilakia vapautettiin. Sen jälkeen kaupat ovat saaneet myydä korkeintaan 8 prosenttisia käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia. Osa lonkeroista ja muista juomasekoituksista jäi Alkoon, osa siirtyi myyntiin ruokakauppaan. Tämä on Panimoliiton mukaan ongelmallista.
- Jako juomien valmistustavan perusteella on syrjivä ja olemmekin valittaneet asiasta EU-komissioon. Keskenään kilpailevia juomia pitää kohdella tasavertaisesti ja myyntikanavien tulee määrittyä juoman vahvuuden mukaan. Juoman vahvuudella on merkitystä kansanterveyden kannalta, ei valmistustavalla, Pipinen sanoo.
Lue myös: Alkoholittomat oluet testissä, kaksi olutta nousi ylivoimaiseen voittoon - "Erinomainen janojuoma"
Lue myös: Alkoholittomat siiderit testissä, yksi nousi ylitse muiden: "Tässä maistuu kesä"
Lähde: Panimoliitto