Stereo-duo ei sulata yhtä musiikkiinsa kohdistuvaa kyseenalaistusta - "Siinä menee hyvän maun raja"
Haloo Helsinki -yhtyeen kitaristien Jere Marttilan ja Leo Hakasen EDM-musiikkiprojekti Stereo on monessakin mielessä poikkeuksellinen tapaus suomalaisella musiikkikentällä. Ensinnäkin on jo lähtökohtaisesti mielenkiintoista, kun supersuosioon nousseen bändin jäsenet lähtevät tekemään uutta musiikkiprojektia. Suomenkieliselle, kaupallista popmusiikkia elektroniseen musiikkiin yhdistelevälle dj-tuottajaduolle oli tyhjä markkinarako, jonka miehet päättivät täyttää Haloo Helsingin tauon aikana. Lisäksi miesten tapa hyödyntää kaupallisuutta on ollut poikkeuksellinen, ja Stereosta onkin puhuttu pitkälti juuri markkinoinnin ja bisneksen näkökulmasta.
Stereo päätti hyödyntää yhteistyökumppaneita projektinsa lanseeraamisessa ja tavoitteidensa saavuttamisessa. Marttila ja Hakala saivat vakuutettua yhteistyökumppanit puolelleen ilman, että kukaan oli vielä kuullut yhtään Stereon kappaletta. Samalla periaatteella myytiin kesän festarikeikatkin. Vipuvartena kaksikolla oli tietenkin Haloo Helsingin menestys, mutta myös selkeä visio Stereon musiikillisesta suunnasta.
Pääyhteistyökumppaniksi duo sai Red Bullin, joka on energiajuomafirman lisäksi musiikkiin ja urheiluun painottunut mediatalo. Red Bull järjestää musiikkiin ja urheiluun liittyviä tapahtumia sekä tukee artisteja ja urheilijoita. 20 vuoden ajan Red Bull Music Academy kokosi yhteen musiikintekijöitä ja koulutti muusikoita luennoilla ja työpajoissa, mutta akatemia lakkautettiin lokakuun lopussa.
Red Bullin musiikkipainotus tuntien ei ole täysin yllättävää, että se lähti tukemaan Stereota. Duo halusi erityisesti panostaa yhteistyössä videoiden voimaan.
- Halusimme löytää kumppanin, joka pystyy tuottamaan sisältöä. Halusimme tuoda tarinamme esiin videon muodossa, Marttila kertoo.
Tästä toiveesta sai alkunsa Stereosta kertova dokumenttisarja, josta Red Bull Music -YouTube-kanavalla on nyt julkaistu kaksi osaa. Red Bull oli yhteistyökumppanina myös Stereon ensimmäisellä keikalla Helsingissä Vanhalla ylioppilastalolla huhtikuun alussa. Red Bull -yhteistyön myötä Stereo pääsi myös tekemään kappaleita Red Bullin studioille Amsterdamiin.
Red Bullin lisäksi Stereon kaupallisia kumppaneita ovat olleet levy-yhtiö- ja mediakumppanuuksien lisäksi myös äänentoistolaitteita valmistava Genelec ja J. Lindeberg -vaateyritys. Stereon kaupallisia tavoitteita esiteltiin Ping Helsinki -vaikuttajamarkkinointifirman tapahtumassa, jossa vaikuttajamarkkinointitoimisto Hypementin toimitusjohtaja Matti Vaininen kertoi, miten Stereon kaksikko oli ollut yhteydessä Hypementiin, joka lähti etsimään duolle soveltuvia yhteistyökumppaneita. Virallisesti Hypement toimi Stereon ”kaupallisena tuottajana”.
Vaikuttajamarkkinointi, kaupallinen tuottaja, yhteistyökumppanuus… Stereon ympärillä pyörivän kaupallisen keskustelun tuoksinassa musiikki on ollut välillä helppo sivuuttaa. Muun muassa tästä syystä Stereo halusi kuvata dokumenttivideon, jossa keskiössä on musiikin tekeminen eikä kaupallisuus. Stereo vakuuttaakin, että musiikki on pysynyt koko prosessin ajan keskiössä, eivätkä yhteistyökumppanuudet ole vaikuttaneet itse musiikin sisältöön.
- Kyllä me teemme sellaista taidetta, mitä itse haluamme tehdä, Leo Hakanen sanoo.
Miehet muistuttavat, että myös Haloo Helsinki on tehnyt kaupallisia yhteistöitä. Esimerkiksi kun bändi palasi edelliseltä tauoltaan keväällä 2017, se järjesti yhteistyössä Tallink Siljan kanssa kaksi keikkaa Tallinnassa Saku Suurhall -areenalla.
Kriitikot eivät arvosta
Siinä missä Haloo Helsinki ansaitsi vuosien myötä yleisön lisäksi myös kriitikoiden suosion, Stereoon kriitikoiden suhtautuminen on ollut huomattavasti nuivempaa. Marttila ja Hakanen uskovat tämän osittain johtuvan juuri duon häpeilemättömän kaupallisesta asenteesta.
- Emme lähteneet häpeilemään sitä tyyliä, jolla teemme tätä. Otimme ison yhteistyökumppanin mukaan ja toimme vielä röyhkeämmin kaupallisuutta brändäämiseen, Marttila sanoo.
Läpeensä kaupallinen EDM (electronic dance music) ei ole yleisestikään ottaen ollut juuri musiikkikriitikoiden suosiossa. Esimerkiksi dj-tuottajat Avicii, David Guetta ja Calvin Harris ovat saaneet valtavaa kaupallista suosiota, mutta kriitikot eivät ole nähneet musiikissa juurikaan muuta kuin kaupallisuuden maksimoimisen. Stereo miettii, että koko EDM-sana saattaa olla punainen vaate monelle.
- Otimme käyttöön sanan EDM, mikä on selvästi kirpaissut aika monia varsinkin median puolelta. Olemme saaneet tosi paljon viestiä, että EDM kuoli jo viisi vuotta sitten. Meidän oli kuitenkin pakko käyttää EDM-termiä, koska se sanoo aika monelle ihmiselle jotain toisin kuin jos olisimme sanoneet vain tekevämme konemusaa, Marttila linjaa.
Jere Marttilan mieleen on erityisesti jäänyt Rumba-lehden kirjoitus, jossa toimittaja Oskari Onninen käsitteli Stereon kaupallisuutta ja kirjoitti muun muassa, että Stereon musiikkia ”tehdään neuvotteluhuoneilla eikä soittimilla”.
- Eihän tuossa ole mitään järkeä. Teemme musiikkia studiossa suurella intohimolla. Tuo kommentti menee vähättelyn puolelle. Siinä menee mielestäni hyvän maun raja, kun kyseenalaistetaan, teemmekö musiikkia sydämellä ja teemmekö sellaista musiikkia kuin haluamme, Marttila sanoo.
Kaksikko korostaa, ettei se yleisesti ota kritiikistä itseensä eikä yritäkään miellyttää pientä musiikkikirjoittajien joukkoa.
- Kriitikot on aika pieni otanta. Vuosien päästä -kappale on tämän vuoden toiseksi striimatuin kotimainen biisi, albumimme striimasi ennakkoon kultaa, meillä on ollut älytön määrä keikkoja ja meillä on 300 000 kuuntelijaa Spotifyssa kuukaudessa. Teemme musaa itsellemme ja sitä kautta isommalle massalle emmekä kriitikoille, Leo Hakanen painottaa.
Lue myös: Haloo Helsingin Jere ja Leo kertovat nyt, miksi bändi jäi pitkälle tauolle - kumoavat spekulaatiot
Lue myös: Haloo Helsinki -yhtyeen jäsenistä koostuva Stereo soittaa ilmaiskeikan - "Erityinen syy ja merkitys"
Lähteet: Rumba, Red Bull Music Academy, Pitchfork, Ping Studio -luento