Miten Radio Novasta tuli Suomen radiokentän kuumin ilmiö?
Radio- ja tv-mittauksia tekevä Finnpanel julkisti tällä viikolla vuoden radioiden kuulijaluvut koko vuodelta 2017. Tuloksien merkittävin havainto oli Radio Novan suosion huima kasvu. Kun muilla kanavilla kokonaistavoittavuudet olivat laskeneet tai pysyneet ennallaan, niin Radio Novan tavoittavuus on ollut rajussa kasvussa jo kaksi vuotta putkeen.
Vuoden 2017 kuulijaluvuista käy ilmi, että Radio Nova on jo nyt noussut Suomen suosituimmaksi kaupalliseksi radiokanavista. YLEn kanavistakin vain Radio Suomi tavoittaa enemmän yleisöä kuin Nova.
Radio Novasta ei ole tullut Suomen radiokentän kuumin ilmiö sattumalta. Kasvu alkoi alkuvuonna 2016, jolloin kanava siirtyi MTV:ltä Bauer Median omistukseen. Omistajavaihdoksen jälkeen kanavaa uudistettiin, ja muutoksia tuli niin kanavan juontajajoukkoon kuin siellä soitettuun musiikkiin. Kuulijaluvut kääntyivät kasvuun hyvin nopeasti tämän jälkeen.
Radio Novan päällikkö Niina Jokiaho kertoo, että suosion kasvu on seurausta siitä, että tekemisen tasoa on nostettu kautta linjan.
- Meillä on vahva usko siihen, että luottamalla hyvään ja tutkittuun musiikkiin, kiinnostaviin persooniin ja puheenaiheisiin ja ihmisten aitoon läsnäoloon, me tehdään oikeita asioita myös jatkossa.
Läsnäolon lisäksi Jokiaho korostaa sitä, että valeuutisen aikakaudella Nova haluaa myös olla se luotettavin kaupallinen radiokanava.
Tavoitteessa on ilmeisesti onnistuttu, koska kuulijalukujen kasvun lisäksi Novan ympärille on kasvanut uudenlaista yhteisöllisyyttä. Kuulijat ovat ottaneet Novan omakseen ja tulleet yhä olennaisemmaksi osaksi Nova-perhettä.
- Kuuntelijoiden elämällä ja asioilla, joita he meille kertovat, on oikeasti merkitystä. Kuulijat esimerkiksi soittavat liikennepäivityksiä tien päältä ja haluavat siten auttaa kanssa-autoilijhoita. Erityinen voima on myös Retroperjantai-yhteisössä.
Retroperjantai on Suomen radiokentässä poikkeuksellinen ilmiö. Perjantai-iltaisin 90-luvun dance-musiikkia soittava ohjelma vetää joka viikko yli 200 000 kuulijaa radioiden ääreen. Ohjelman aktiiviseen Facebook-yhteisöön kuuluu jo lähes 60 000 ysärifania.
Retroperjantai-juontaja Oku Luukkainen kertoo, että vaikka hän on tehnyt ohjelmaa jo vuosia, yllättyy hän viikosta toiseen tuon yhteisön voimasta. Tuore esimerkki tulee parin viikon takaa.
- Tammikuussa julkaistiin tieto, että Retroperjantai on mukana äänestyksessä, jossa etsitään vuoden parasta radio-ohjelmaa. Pian tämän jälkeen minulle alkoi tulla tietoa eri puolilta Suomea, että kuulijat olivat alkaneet tehdä julisteita, flyereita ja muita mainoksia, joilla pyrkivät keräämään ääniä Retroperjantaille. Kuulijat eri puolilla maata olivat ryhtyneet tuohon omatoimisesti ja toisistaan tietämättä.
- En muista koskaan kuulleeni, että minkään radio-ohjelman kohdalla olisi tapahtunut vastaavaa, ja se saa kyllä mielen nöyräksi ja kiitolliseksi, Luukkainen kertoo.
Novan nousun on ehkä parhaiten aistinut kanavan aamuohjelmaa juontava Minna Kuukka. Kuukka on ollut kanavalla niin pitkään, että hän muistaa ajan, jolloin Nova oli vuosikausia Suomen kuunnelluin kaupallinen kanava, ennen kuin se menetti asemansa Radio SuomiPopille. Kuukka on ollut nyt mukana tekemässä Novan uutta nousua, jolla ensin otettiin kilpailija kiinni ja sen jälkeen mentiin siitä ohi palauttaen kanava kuulijatilaston ykköseksi.
- Novalla oli tuossa välissä kokeilevampia vaiheita, Kuukka muistelee kanavan hetkellistä notkahdusta.
- Pari vuotta sitten Nova ryhdistäyhtyi ja tehtiin selväksi se, mitä haluamme olla. Lähdimme määrätietoisesti tavoittelemaan uudelleen sitä paikkaa, mikä kanavalla oli.
Tuloksia mitataan monesti numeroina, mutta Kuukka jakaa kiitokset menestyksistä ihmisillä.
- Meillä on henki talossa ihan älyttömän hyvä, ja se että on tehty oikeita ratkaisuja vain parantaa sitä. Annan suuren kiitoksen kaikille niille, ketkä 2016 tai sen jälkeen ovat lähteneet uusina novalaisina tekemään kanavaa. He ovat löytäneet kunnianhimon tehdä itselleen uutta kanavaa täydellä sydämellä. Yhteinen tavoitteemme onkin kirkas: haluamme tehdä ohjelmia kuulijoita kunnioittaen ja kanavaa rakastaen.
Yksi uusvanha novalainen on Kuukan juontajapari Aki Linnanahde, joka työskenteli Novalla 2012-2014. Akin ja Minnan aamuohjelma nousi nopeasti menestykseksi ja on ollut keskeisiä syitä sille, miksi Radio Nova on noussut kuulijatilastojen ykköseksi.
- Uskoisin, että meidän aamun menestys perustuu pitkälti aitoon läsnäoloon heti klo 6:00 alkaen. Haluamme tehdä ohjelmaa yhdessä kuuntelijoiden kanssa ja elää hetkessä. Spontaanius ja heittäytyminen ovat meille tärkeitä asioita. Voimme tehdä ihan mitä lystää siellä yhdessä kuuntelijoiden kanssa ja teemmekin. Se on jotenkin vapauttavaa, kun ei ole mitään rajoitteita, Linnanahde kiittelee.
Samalla linjalla on myös Minna Kuukka. Vaikka hänellä herätyskello soittaa joka arkiaamu kello 04.00, on töihin tuleminen edelleen joka päivä hauskaa.
- Ei noissa heräilyissä ja aamuhämärissä studiolle könyämisissä olisi mitään järkeä, ellei siihen liity näkemys ja halu tehdä ihmisten aamuista parempia. Ja se koskee myös meitä itseämme. Onnistunut aamu on sellainen, kun Akin kanssa tulemme studiosta neljän tunnin lähetyksen jälkeen hymyt huulilla. Silloin sama fiilis on yleensä myös kuulijalla.
Lue myös: Radio Novan kuunteleminen onnistuu nyt myös RadioPlay-sovelluksella - lataa ilmainen sovellus täällä