Kuva: AOP

Lidl julkaisi anteeksipyynnön kohauttaneesta maitomainoksesta - "Virhearvio"

24.10.2016 16:15 - Iiro Myllymäki

Lidlin vetää kaikki transsukupuolisuuteen viitanneet mainoksensa pois sosiaalisen median kommenttien vuoksi.

Uutisoimme viikonloppuna ruokakauppaketju Lidlin maitomainoskampanjasta, jota sosiaalisessa mediassa syytettiin homo- ja transfobiseksi. Kampanjalla mainostettiin Pohjolan meijerin maitoa, jota oli aiemmin Lidlissä myyty Milbonan tuotemerkin alla. Kampanjassa käytettiin lauseita ”Tunsin olevani oikea maito väärässä purkissa” ja ”Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista”. Monet syyttivät Lidliä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kustannuksella pilailemisesta.

Lidl huomasi mainoksista nousseen äläkän ja vaihtoi Facebook-sivunsa kansikuvan tekstin transsukupuolisuuteen viittavasta neutraalimpaan muotoon. Voice.fi pyysi Lidliltä kommentteja asiaan, ja Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä vastasi sähköpostitse maanantaina iltapäivällä. Samaan aikaan melkein täysin saman vastauksen Lidl julkaisi Facebook-sivullaan kansikuvan kommenttikentässä.

”Tarkoituksemme ei ollut vitsailla seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä emmekä nähneet käyttämiemme fraasien loukkaavan ketään. Tässä olemme tehneet virhearvion. Pyydämme anteeksi kaikilta kampanjasta mielensä pahoittaneilta”, Niemelä kirjoittaa.

Mainoslauseet poistetaan myymälöistä

Mainoslauseiden lähtökohtana oli Niemelän mukaan tuotteiden kotimaisuuden korostaminen. Mainoslauseita on näkynyt myös Lidlin liikkeiden kylteissä, mutta ne aiotaan saadun palautteen vuoksi poistaa.

- Jokainen työntekijämme ja asiakkaamme on meille yhtä arvostettu riippumatta hänen persoonastaan, Niemelä kertoo Voice.fi:lle.

Tyrmäys anteeksipyynnölle

Siinä missä monet toivoivat Lidliltä anteeksipyyntöä kampanjan vuoksi, monet eivät nähneet kampanjassa mitään väärää, vaan kokivat ihmisten pahoittavan mielensä liian herkästi. Facebookissa julkaistuun anteeksipyyntöön on tullut monta kommenttia, joissa syytetään Lidliä taipumisesta ”perusteettoman someraivon edessä” ja ”huomionhakuisten mielensäpahoittajien” takia.

Napauttamalla alla olevaa kuvalinkkiä pääset lukemaan anteeksipyynnön ja kommenttikentän kommentit kokonaisuudessaan:

Lue myös: Mainos hiihtokeskuksessa herätti someraivon - kyseenalaisti naisten hiihtotaidon

Kilpailut

Uusimmat